Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. august 2020 - 17:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Asus Max. Hero VII

Heps.

  Mit ellers trofaste Maximus VII bunkort driver mig bonkers:
  Jeg har sat 2*8GB (Corsair PC3-10700) i slot 2+4, men den registrerer kun modulet i slot 2, så den ender med at køre single-channel.

  Modulerne er afprøvet et ad gangen - og begge moduler er ok.
  Slots er testet med et modul ad gangen - og begge slots er ok.

  Forsøgt at lave auto-config med MemOK med modulerne i slot 2+4 hvor den med det samme melder alt ok - men stadig kun ser det ene modul.

  Forsøgt at lave auto-config med MemOK med modulerne i slot 1+3 hvor den forsøger med en hel del genstarter, men tilsyneladende uden at finde en konfiguration, der passer.

Er der noget, jeg overser her?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2020 - 08:23 #1
Er ikke ekspert på ram men værdien 10700 synes jeg ikke jeg har set før. Har set 10667. Tænker så måske din bios bøvler med den hastighed. På nogle bios kan man tilpasse ram har jeg set, men har ikke selv rodet med det , da jeg når jeg har skiftet ram har været påpasselig med at få den helt samme hastighed som de gamle ram var.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2020 - 08:47 #2
Nå ved nærmere tjek ser det ud til at producenter i dag runder op og ned på værdier de skriver så problemet er sikkert ikke tallet 10700 da de formodentligt ikke kører den hastighed.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. august 2020 - 09:08 #3
Det er netop timing, bundkortet forsøger at teste sig frem til via MemOK, hvis man benytter moduler med skæve parametre.
Med det sagt, så kan den jo netop godt starte op på et enkelt modul, så jeg er en anelse mystificeret....
Avatar billede milter Ekspert
23. august 2020 - 11:57 #4
Jeg havde et lignende problem som dig. Begge blokke blev godt nok registreret, men systemet ville kun bruge den ene.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021461

http://www.mediafire.com/file/2i0gkd9xbie1k7f/Eksperten.jpg

Det er en lang historie, og først efter al hardware for tredje eller fjerde gang var blevet fjernet og geninstalleret, fik jeg gang i alle RAM.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. august 2020 - 12:19 #5
Av for den - ja, jeg kan se, at jeg selv bød ind på den opgave.
Men at den pludselig løste sig selv, det er jo nærmest det værst tænkelige scenarie.

Jeg prøver at skubbe opgaven med at fjerne kort og diske, til alt andet er prøvet. Der sidder dels et GeForce-kort i den, dels er der både M.2-disk på bundkortet, en NVMe i et PCIe-slot og SSD på SATA, sammen med SecurePlatform-modul, så jeg er lidt loren ved at rykke for meget rundt på tingene.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2020 - 12:41 #6
Formoder du har prøvet at fjerne bios batteriet og holde start knappen nede så hardwaren gen aktiveres?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. august 2020 - 14:43 #7
Nej - og lige den del kommer heller ikke til at ske, hvis jeg på nogen måde kan undgå det, netop af grundene i #5.

Når RAM-modulerne har skiftet slots er det naturligvis sket med al strøm pillet fra.
Her ser det netop også ud til at der registreres et skift, når MemOK begynder at teste og genstarte.

Hele Asus's ide med MemOK er jo netop, at man skal kunne bruge RAM med "ukendt" timing og lade BIOS arbejde sig frem til en brugbar løsning. Jeg kan bare ikke helt gennemskue, hvad det er der spænder ben - om det måske er utålmodighed, så den skal have flere forsøg til at ramme den?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. august 2020 - 12:03 #8
Nå, problemet er måske ikke 100% løst, men i hvert fald så meget i mål som det kommer:

Jeg har moduler i slots #1 & #2, så jeg nu kører 16GB i Single Channel mode.