Avatar billede Uvanga Ekspert
26. august 2020 - 11:28 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

PC nulstil og foræres væk

Jeg har en PC der ikke bruges længere, og vil forære den væk. Jeg har nulstillet den med Fjern alt, så kun de oprindelige programmer er tilbage. Er det nok, eller skal jeg rense PC yderligere?
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. august 2020 - 11:41 #1
Overskriv al ledig plads - kan gøres med et shredder program - eller ccleaner - eller manuelt med ligegyldige filer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. august 2020 - 14:43 #2
I CrapCleaner har du værktøjet "Drive Wiper".
Her kan du slette fri plads både sikkert og problemfrit.
Den plads, der allerede er skrevet nye data på, skal der en hel del sort magi til at få noget fornuftigt ud af, hvad der har været tidligere.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2020 - 17:50 #3
Enig i #1 og #2
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. august 2020 - 18:01 #4
Tak til alle for svar. Hvor kratig en overskrivning skal man vælge, er en gang nok?

https://ibb.co/R0wKqbY
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2020 - 18:57 #5
Da du har installeret om har du jo på der hvor du har Windows liggende lavet 1 overskrivning så jeg mener 1 bør være nok til resten også.
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. august 2020 - 19:38 #6
Jeg ser nu at ccleaner ikke anbefales til SSD !
Har i nogen erfaring med det, og kan i evt. Anbefale et program for overskrivning af SSD??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. august 2020 - 19:55 #7
Der sker ingen skade ved at køre én sletning; gør man det som en rutineting, er det nok en anden snak.
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. august 2020 - 22:17 #8
Hvad hvis man vælger denne Windows kommado:
"Remove all files and clean the drive". Den skulle jo også kunne rydde op på harddisken. Er der nogen der kender den?

https://ibb.co/V35hdCq
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2020 - 08:22 #9
#8 Kender den ikke og har ikke brugt den funktion.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. august 2020 - 08:48 #10
Den burde jo gøre det samme.
PiriForm er nok bare mere åbne omkring funktionaliteten.

Generelt er en SSD umulig at hente data ud af, hvis først et område er overskrevet - det ligger i teknologien. Der er ingen "måske-data" i SSD, det er 100% binært.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. august 2020 - 20:58 #11
Lige en afslutning:
Jeg har søgt lidt videre på emnet, og fået en del oplysninger. F.eks. siges det at ccleaner ikke er egnet til sletning af SSD.. AOMEI har en funktion for Secure erase SSD, men den funktion er ikke gratis. Endelig anbefales at man anvender SSD producent eget erase værktøj.
Dette bare som en sløjfe på spørgsmålet, man kan jo søge sig total forvirret, så jeg tror jeg henholder mig til min gamle læremesters ord: "Use common sense"
/uvanga