Avatar billede michael Praktikant
29. august 2020 - 12:30 Der er 1 løsning

problem med afspilning af MPEG4 via USB

Hej. Jeg satte i dag en USB nøgle i mit fjernsyn for at se videoer, i stedet for en DVD extern afspiller eller en indbygget ditto i selve fjernsynet. Resultatet var at jeg kunne se nogle videoer , men andre kunne jeg ikke, selv om de alle var samme format, nemlig MPEG4 eller MP4. Jeg tog så én af videoerne og konverterede den via Nero recode, til mpeg4 selv om den iforvejen var i samme format. Derefter kunne jeg godt se den. Har nogle et bud på hvad i alverden der er galt her ? Der er tale om en ældre fladskærm men det skulle vel ikke gøre en forskel da de nyeste også afspiller mpeg4 filer via usb.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. august 2020 - 14:51 #1
Når vi taler om video, er filformatet blot en såkaldt container. Det siger desværre ikke noget om, hvad ligger inde i filen. Containerens formål er blot at sammenholde de enkelte elementer (videosporet, lydsporet og evt. underteksterne). Men både video og lyd kan kodes på forskellige måder (det såkaldte codec) - og der kommer hele tiden nye metoder til.

En MP4-fil kan indeholde både gammel DVD-video (MPEG2). Den kan også indeholde det lidt nyere H.264 ("MPEG4) video. Men den kan også indeholde det ret nye H.265 (HEVC) videoformat, som dukkede op omkring 2015. Selv dette format er nu lidt "forældet".

Du kan se, hvilke codecs, der ligger i de MP4-filer, som ikke kan afspilles på din hardware, hvis du afspiller filen med VLC media player. Indlæs filen og tryk Ctrl+J. Stream 0 Codec er videoformatet, og Stream 1 Codec er lydformatet.

Mit gæt er, at dit fjernsyn er lidt ældre end 2016/17. Dermed er hardwaren i TV'et ganske enkelt for svag til at afkode H.265 formatet, som formentlig ligger i de problematiske MP4-filer.

I stedet for at omkode videoen til H.264, som fylder betydeligt mere, hvis du vil bevare samme billedkvalitet og opløsning, kan du vælge at streame videoen fra din PC med f.eks. Plex (https://www.plex.tv/). Opsætningen kræver lidt mere arbejde end dét, du er vant til. Men derefter vil du aldrig mere rende ind i afspilningsproblemer, fordi computeren håndterer afkodningen. Et TV kan derimod kun håndtere de formater, som fandtes, da det blev lavet.