Avatar billede Marting Forsker
06. september 2020 - 09:56 Der er 11 kommentarer

Overfør tekst fra ark1 til ark 2 (med farve udfyldning, fed tekst , med kursiv tekst med vider)

Hej

Hvordan overføre jeg B5:E10 fra ark1 til ark 2

Med celler med farve udfyldning,  fed tekst , med kursiv tekst ja en med det hele så at sige  😊

https://www.dropbox.com/scl/fi/eahwmrnx0orovpo3a2rw4/Pr-ve-ark_06_09_2020.xlsm?dl=0&rlkey=77jsqmyv2tikk1hop7rdqfvj1

Hilsen Martin G.
Avatar billede Mads32 Ekspert
06. september 2020 - 13:15 #1
Hej

Jeg har lavet lidt tilføjelse til filen, så den også flytter formateringer.

https://www.dropbox.com/s/lgk0ot6yfcr71pv/Pr%C3%B8ve%20ark_06_09_2020_Mads32.xlsm?dl=0

m v h mads32
Avatar billede Marting Forsker
06. september 2020 - 15:07 #2
Hej mads32

Er det den mest simpel kode til at overfør der findes  ? 😊

Jeg har prøvet at sæt det ind i mit projekt ” Module2” den ville ikke rigtigt

Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteFormats, Operation:=xlNone, _
    Hvad gør denne her ?  SkipBlanks:=False, Transpose:=False

https://www.dropbox.com/scl/fi/uljnuncqy8xh1ua95mv4r/Kopi-af-Tom-_K-rselsrapport-V3_dato_Temp4.xlsm?dl=0&rlkey=ea1zvuf2wr0feqga3ee9dtqr0

Hilsen Martin G.
Avatar billede Marting Forsker
06. september 2020 - 19:35 #3
Kan lave så den ikke skifter ark?
Avatar billede Mads32 Ekspert
07. september 2020 - 10:23 #4
Hej

Hvis dine formateringer skal ske når der er bestemte kriterier der er opfyldt, så kan der anvendes "betinget formatering".

Er det tilfældige celler du formaterer med et tilfældigt format, så skal det løses med en kopiering som jeg viste i mit indlæg

m v h.

jeg laver gerne en makro til det,

m v h mads32
Avatar billede Marting Forsker
07. september 2020 - 21:04 #5
Hej Mads32

Ja det er mere over i de tilfældige celle  formater,

Hvad gør de her ”  SkipBlanks:=False, Transpose:=False” ?

I det eksempel du har lavet  :
Der reset den ikke  :

D8 = understregning
C9 = kursiv

Ja hvis du kan gemme gennemskue mit projekt højere oppe  😊

Så må du godt prøve at implementere koden  😊 i Module2
Har prøvet lidt  😊 den ville ikke  ☹

Kan men godt lave så den ikke behøves at skifte ark ?
Fx når men gemmer ?

Hilsen Martin  😊
Avatar billede fajens Mester
08. september 2020 - 10:59 #6
Hej
Nedenstående kode skulle også gøre det du ønsker.
Læg evt. et kald til den ind i modul 2.

Sub Cp_all()
'
'Macro der flytter alt fra ark 1 til ark2

    Application.ScreenUpdating = False  ' slukker skærmopdatering
    Sheets("Ark1").Select
    Range("B5:e10").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Ark2").Select
    Range("B10").Select
    ActiveSheet.Paste
    Range("F5").Select
    Sheets("Ark1").Select
    Range("F5").Select
    Application.ScreenUpdating = True  ' tænder skærmopdatering

    End Sub

/fajens
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. september 2020 - 13:17 #7
Hej

Når  det er mere over i de tilfældige celle  formater, tror jeg ikke det kan løses uden at formaterne kopieres.

Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor du har 2 faneblade med udskrifter.  Side 1/1 og Side 2/2.  Disse ser også ud til at have tilfældige størrelser.
Når du vil lave noget automatiske overførsler/kopieringer er det er stor fordel at det område der overføres har samme størrelse som det område der skal overføres til

Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor du ikke blot udskriver det ark hvor du har lavet formateringerne.

På det ark hvor du har formateringerne, kan du blot skjule de linjer der eventuelt ikke skal/må udskrives. Dette kan laves ved at indsætte en hjælpe-kolonne og lave en makro..

Hvorfor laver du i det heletaget formateringer. Kunne du ikke overveje en enklere måde at gøre opmærksom på det vigtigste i en linje.

Jeg leger fortsat med ideer, men lige nu har jeg ingen løsninger.

Jeg hjælper fortsat gerne
m v h mads32
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. september 2020 - 15:13 #8
Hej
Jeg har fået en ide.
Jeg indsætter et par hjælpekolonner, hvori du skal taste et tal, som så bevirker en formatering.

Jeg har kun laver lidt for at vise princippet, men det kan jo laves færdigt.

https://www.dropbox.com/s/ib1nhld7xqqur83/Tom%20_K%C3%B8rselsrapport%20V3_dato_Temp4_mads32.xlsm?dl=0

m v h mads32
Avatar billede store-morten Ekspert
08. september 2020 - 17:16 #9
Hej Martin, prøv denne i et modul (Og slet kode på de 2 udskrive ark)
Sub Overfør_data()

Worksheets("Udskrive side 1").Range("A3").Value = Worksheets("Hjælpe Ark").Range("B19").Value
Worksheets("Udskrive side 1").Range("B3").Value = Worksheets("Hjælpe Ark").Range("B20").Value
Worksheets("Udskrive side 1").Range("A1").Value = "Kørselsrapport Side 1/" & Worksheets("Kørselsrapport").Range("F1").Value
Worksheets("Kørselsrapport").Range("A5:E33").Copy _
    Destination:=Worksheets("Udskrive side 1").Range("A5")

Worksheets("Udskrive side 2").Range("A3").Value = Worksheets("Hjælpe Ark").Range("B19").Value
Worksheets("Udskrive side 2").Range("B3").Value = Worksheets("Hjælpe Ark").Range("B20").Value
Worksheets("Kørselsrapport").Range("A34:E62").Copy _
    Destination:=Worksheets("Udskrive side 2").Range("A5")

End Sub
Avatar billede Marting Forsker
08. september 2020 - 20:51 #10
fajens #6
Den køre en mulighed  😉 tak skal du have 😉

Mads32 #7
Selve indskrivning arket Kørselsrapport  der er flere  celler og ting og sager ind hvad vognmand har brug for
Han har kun brug for cellerne A, B,  C,  D,  E som der er i Udskrive side 1 - Udskrive side 2

(Måske er det ikke den bedste opsætning til at Udskriv) men det skulle helst være så simpelt som muligt.

Synes selve indskrivning  arket Kørselsrapport er en god måde at, arbejde på når der skal en indskriv dagens dont 😊 (selvfølgelig kunne den også godt laves meget mere intuitiv / og mere simpel at bruge men tror ikke Excel kunne håndtere det)

Kan godt se #8,  som en ide men tænker det bliver lidt låst,  så bare en helt nøjagtig kopi af A5: E62 som er delt ud på Udskrive side 1 - Udskrive side 2 så vognmand helt simpelt kan printe ud.

Men ved ikke hvor meget kode men kan selv kan styre hvis men gemmer kun udvalgte Ark med kode

Som Fx arkene :

Kørselsrapport, Udskrive side 1 - Udskrive side 2 og Div. 1
Module2
I en fil

Stor-morten #9 – absolut også en god løsning  😊 Takker  😉
Men hvordan sletter men så de forskellige formater kursiv,  understregning igen? de bliver ved med at være der 😊 ☹
Avatar billede Marting Forsker
08. september 2020 - 21:14 #11
Stor-morten #9

For øvrigt en meget simpel og let kode 😊
Den ser sådan ud her:
Module2

Worksheets("Udskrive side 1").Range("A1").Value = "Kørselsrapport Side 1/" & Worksheets("Kørselsrapport").Range("F1").Value

    Worksheets("Kørselsrapport").Range("A5:E33").Copy _
        Destination:=Worksheets("Udskrive side 1").Range("A5")

    Worksheets("Kørselsrapport").Range("A34:E62").Copy _
        Destination:=Worksheets("Udskrive side 2").Range("A5")

Det med navn / vogn nr.  og dato gør den en gang i    Module1 😊

Har forberedt at eventuel at men kunne lave en fil hvor det kun er  Module2 er med som kode 😉
sammen med arkene :
Kørselsrapport, Udskrive side 1 - Udskrive side 2 og Div. 1