Avatar billede Erik R Mester
11. september 2020 - 14:00 Der er 6 kommentarer

Placering af WiFi-modtager

Til arbejdsbrug i hjemmet bruger jeg en kraftig stationær PC (den blev samlet i butikken efter mine ønsker, men den har desværre ikke WiFi).

I forbindelse med ændring af installationer herhjemme (Stofas Router/Modem har stået i mit arbejdsværelse, - forbundet med et langt kabel ført via altaner for 20 år siden - men det fungerer ikke godt mere). Modemet skal derfor flyttes ind i stuen hvor Stofas udtag er placeret.
Derfor  vil jeg gerne kunne bruge min arbejdscomputer via WiFi – i hvert fald indtil jeg evt. får tid til at trække et lan-kabel - som jeg antager er bedre end WiFi ? (vi har Stofa 200 Mbit),

Desværre skal signalet passere en karftig betonvæg, en gipsvæg m.m. for at nå min arbejdscomputer

Vil det være en fordel hvis jeg forbinder en trådløs wifi-enhed  via et usb-kabel (ca 5 meter). På den måde kan jeg anbringe wifi modtageren nær loftet i køkkenet,  hvor den kun vil være adskilt af en gipsvæg og glasdøre fra stuen hvor Stofas model/router bliver placeret.

Er der forskel på modtagekvaliteten af trådløse netkort til usb?
Forslag /kommentarer modtages med tak
Venlig hilsen
Erik
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2020 - 14:27 #1
optimalt, så er router langs en væg (ikke i et hjørne), og i samme højde, som de fleste brugte enheder. Usb-dongle gerne med åbent kig til andet rum (fx på dørkarm hvis det ikke generer dør-lukning)
Du kan også lave det mere permanent med en 'lan over el' hvor du via en el-kontakt ved router og en tilsvarende i arbejdsværelse kan køre en lan-forbindelse (lan fra router til første dims, og lan fra anden dims til pc)
fx https://www.avxperten.dk/powerline-adapter/1000-mbps-homeplug-ethernet-saet-2-stk-tp-link.asp begge dimser skal sidde direkte i el-kontakt (ikke fordeler), og de to kontakter skal være på samme fase.
De fås også med 'el-gennemgang' så hhv router og pc kan strømfødes der, og de er typer med wi-fi og, så mobile enheder også kan bruge forbindelsen
Avatar billede Erik R Mester
11. september 2020 - 15:34 #2
Tak til claes57 for nyttig eoplysninger
Vedr. oplysningen "de to kontakter skal være på samme fase." Kan jeg kontrollere dette ved at se om de to kontakter kan afbrydes med samme sikring?
Mvh Erik
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2020 - 16:07 #3
Der virker... og ellers, så pak det pænt ud, gem alt, så det kan returneres, hvis det ikke virker. Ring evt til firmaet Først for rådgivning om model.
Avatar billede falster Ekspert
11. september 2020 - 17:39 #4
"mesh" er (måske) det nye sort indenfor WiFi-netværk. Kan overvejes:

https://komputer.dk/internet/netvaerk/hvad-er-mesh-netvaerk
Avatar billede kurtba Ekspert
11. september 2020 - 22:35 #5
Devolo laver også nogle powerline løsninger. De er dyrere, men de virker, selv om de sidder på hver sin fase. Det ved jeg, da jeg selv har et Devolo anlæg med 3 enheder, som alle sidder på forskellige faser. Man kan både købe rene lan løsninger og løsninger, hvor man både får lan og wifi med i pakken.
Normalt kan man billigst købe det hos Dustin.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. september 2020 - 14:45 #6
Samme erfaring som #5. Devolo kører fint på tværs af faser.
Uddrag fra Devolo hjemmeside: “ Due to the High frequency, signal will travel and combine in the elektromagnetic field around the wires” Jeg har nu anvendt Devolo i flere år, overfører også TV-signal uden problem.