Avatar billede eurositi Ekspert
12. september 2020 - 11:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Projicering af Android-skærm til PC

Jeg har spildt en hel formiddag på at finde et (endnu) fungerende program til at spejle min Huawei P30 Lite-skærm til min Dell Precision 5530 PC.
Tidligere var det pivnemt, men siden Intel droppede WiDi support, er PC'er, som understøtter Miracast derfor blevet en sjældenhed.
Af samme grund virker Huaweis indbyggede trådløse projektion kun til TV - ikke til PC.

Jeg leder derfor efter et program, som USB-kablet eller trådløst kan projicere min Android-skærm til min PC.

Har allerede prøvet open source programmet scrcpy (https://github.com/Genymobile/scrcpy). Men selv efter at ha' aktiveret udviklertilstand og USB-debugging, fejler forbindelsen stadig med beskeden "Device disconnected" samt en Media codec fejlbesked. Der findes en række lignende programmer, f.eks. Vysor og Apowersoft, som bruger samme løsning, og derfor formodes at have samme problem.
Avatar billede Peter Forsker
12. september 2020 - 12:45 #1
Kan du evt bruge Teamwiever, det virker fint her, og er gratis for private
Avatar billede eurositi Ekspert
12. september 2020 - 15:42 #2
Præsentationen skal transmitteres over Teams i en længere session, så TeamViewer er egentlig ikke en mulighed.

Men jeg testede det alligevel:
1) Først installerede jeg appen "TeamViewer til fjernstyring" på min telefon (der er en syndflod af TeamViewer apps fra den officielle leverandør).
2) Jeg starter appen og undrer mig over, at den siger, jeg er "offline". Jeg kan ikke oprette et møde i denne app, og det er uklart, hvad den er beregnet til.
3) I stedet installerede jeg og arrangerede et møde via min PC.
4) Hernæst klikker jeg på møde-linket, jeg modtager i min indbakke/kalender på min telefon.
5) Dette logger ikke på mødet. I stedet tages jeg videre til en side, hvor jeg ikke har andre muligheder end at klikke på knappen "Hent appen" (TeamViewer-appen, jeg installerede var åbenbart ikke den korrekte).
6) Jeg klikker på linket til Play Store, men Play Store åbnes aldrig. Formentlig fordi TeamViewer app-linket er ugyldigt.

Hvis du kan hjælpe mig videre fra denne rodebutik, prøver jeg gerne igen... :)
Avatar billede kurtba Ekspert
12. september 2020 - 21:08 #3
Har du prøvet Vysor? Dette og en masse andre forslag her
https://www.google.dk/search?q=show+android+phone+on+pc&ie=UTF-8&oe=
Avatar billede eurositi Ekspert
12. september 2020 - 23:36 #4
Det er netop lykkedes mig at få ScrCpy til at fungere (Vysor benytter samme metode).
- Åbn "Om Telefonen" og tryk syv gange på Android versionsnummeret.
- Skift til System og Opdateringer > Muligheder for udviklere
- Aktivér Indstillinger for Udviklere; Undgå Dvale; USB Fejlretning (Debugging)
- Download scrcpy og udpak ZIP'en mappe.
- Forbind telefonen til PC'en med USB-kabel og vælg Filoverførsels-indstilling
- Start scrcpy i Kommandoprompt (det fejler med beskeden "Device disconnected")
- Afslut ADB manuelt fra Windows Opgavestyring og USB-forbind igen
- Denne gang får jeg "Error: adb push returned with value 1"
- Gentag trinene igen. Denne gang får jeg "Error: The hardware encoder is not able to encode at the given definition"
- Start scrcpy med en lavere skærmopløsning end default ved at skrive f.eks.: scrcpy -m 960
- Nu starter skærmspejlingen pludselig - uden at jeg har lavet egentlige ændringer ift. de tidligere forsøg.
- Jeg kan herefter forhøje skærmopløsningen til 1080, så jeg får en 504x1080 pixelopløsning på min PC-skærm.

Alle guides på YouTube eller tilfældige "How to"-sider, jeg googlede mig til, var ubrugelige, da de sprang let og elefant hen over alle disse detaljer. Kun udviklerens egen GitHub-side indeholdt brugbar info.

Men jeg gætter på, at programmet nok bare tilfældigvis spiller meget nemmere sammen med standardopsætningen på andre mobilenheder end min.

Men kors, hvor var det frustrerende at noget, som var enormt nemt for få år siden, pludselig er blevet farceagtigt besværligt alene pga. Intels kommercielle dispositioner. Dengang var det iOS, der var besværligt at få det til at fungere på. I dag er det åbenbart omvendt.

Om nogle måneder virker scrcpy nok heller ikke. Apple, Google, Intel og de andre pengeafpressere gør, hvad der passer dem...