Avatar billede Helbo-DK Juniormester
16. september 2020 - 23:15 Der er 10 kommentarer

Chromecast kører på 2,4 GHz, men kan kun findes på telefon v. 5 GHZ

Hej Eksperter

Jeg har netop fået udskiftet mit internet til Fiber.

I den forbindelse har jeg opsat min Chromecast på ny på 2,4 GHz forbindelsen, da det er det eneste den understøtter.
Dog er udfordringen, at Chromecast kun kan findes på min telefon, hvis denne kører på 5 GHz forbindelsen?

Nogen der ved, hvad der sker her?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. september 2020 - 07:11 #1
Anvender du egen router eller udbyderens?
Har 2,4 GHz netværket og 5 GHz netværket samme SSID?
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
17. september 2020 - 12:22 #2
Anvender udbyders router, og har logget ind og tjekket SSID. De er forskellige :)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. september 2020 - 12:59 #3
Er ret sikker på det er på grund af de 2 netværk ikke er ens i SSID. Vil mene at hvis du har en computer på netværk 2,4 ghz og lige ledes en på 5 ghz netværket ville de heller ikke kunne se hinanden. Det er i princippet det samme du oplever med din chromecast og din telefon. De skal være på samme netværk for at kunne snakke sammen.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. september 2020 - 13:00 #4
Altså din løsning lige nu ville to computere nok heller ikke kunne se hinanden på hver deres netværk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. september 2020 - 14:07 #5
@Rune1983 - jeg tror du overser en detalje.

Problemet er at de KUN kan se hinanden, når CCast er på 2,4GHz og mobilen på 5GHz - altså hvert sit netværk.

Når det så er sagt, så uanset hvilken SSID man kommer ind via, bør man havne på samme netværk, med mindre der er sat noget gæstenetværk op. Det er jo samme DHCP server der uddeler adresser til samme subnet.

Men jeg har ikke noget bud på en løsning - problemet kan være mange ting - eks.firewall/VPN løsning på mobilen, der kun er aktiv på 2,4GHz nettet.

Jeg er selv nødt til at undtage mine cast-apps (DSVideo/Plex/DR o.s.v.) fra mine firewall regler på mobilen - ellers kan den ikke se det lokale netværk, og dermed heller ikke Chrome Cast.
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
22. september 2020 - 07:52 #6
Hmm. Men problemet her er, at ved selve opsætningen går alt fint, og telefonen finder Chromecast. Der hvor problemet opstår er, når Home App forsøger at oprette netværket på Chromecast.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2020 - 08:21 #7
Så har jeg et gæt (som dog ikke passer helt på symptomerne) - under konfigurationen fra din telefon, mener jeg ChromeCast bruger din telefons WiFi opsætning til at konfigurere sig selv. Men det mislykkedes, fordi ChromeCast ikke kan forbinde til 5Ghz netværket.

Prøv midlertidigt at sætte din telefon på 2,4GHz netværket, og konfigurer din ChromeCast derfra... - når den er konfigureret færdig, kan du igen forbinde telefonen til 5Ghz netværket, og så burde alt virke.
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
22. september 2020 - 09:14 #8
Korrekte Ole Madsen.
Chromecast anvender telefonens WiFI til opsætningen. Synes bare det er underligt, at hvis jeg kører 2,4 GHz på min telefon, så kan Chromecast ikke forbinde, men retter jeg telefonen til 5 GHz og konfigurerer Chromecast igen, så kan den godt forbinde.

Dog kan jeg ikke få lov at caste til skærmen efterfølgende, selvom enheden ses i HomeApp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2020 - 09:39 #9
Du skal skelne mellem konfigurationen og den følgende brug.

Du er IKKE forbundet til 5GHz under konfigurationen, for Home appen til konfigurationen lukker alle WiFi forbindelser, og laver en direkte forbindelse til ChromeCast´en. Så selv om du var forbundet til 5GHz netværket, er det ikke det du bruger til at konfigurere CC.

Prøv engang at nulstille din CC fuldstændig, og konfigurer forfra, mens din telefon fra starten er på 2,4GHz netværket.

Efter konfigurationen kan der næsten kun være problemer generet af firewalls og VPN apps - jeg har også været der hvor jeg kunne "se" min CC - men ikke oprette forbindelse til den. Det skyldtes F-Secure firewall/VPN - men efter jeg oprettede undtagelser for de apps jeg caster fra, fungerer det fint, uanset hvilken frekvens netværk jeg er på.
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
22. september 2020 - 10:20 #10
Fedt. Det vil jeg lige forsøge at kigge på når jeg kommer hjem i dag. Tak for indsatsen indtil videre.