Avatar billede Jeanette Praktikant
17. september 2020 - 16:59 Der er 15 kommentarer

Automatisk sortering af billeder?

Hej Alle,

Jeg har igennem tiden været så dum at ligge alle mine billeder i foldere, som jeg ikke længere synes er så hensigtsmæssigt. Dvs. jeg har navngivet foldere, og nu vil er jeg nået frem til, at en meget smartere løsning for mig er fx at have mapper navngivet efter året, og dernæst månederne 1-12, og tilsidst evt undermapper, hvis der er sket nogle begivenheder. (Håber jeg kan forklare mig rigtigt.)
Derfor er det hele noget rod, og jeg er igang med processen med at få ryddet op i mine billeder... Eller jeg er i gang og mangler at sortere en hel del endnu.

Derfor leder jeg efter et program, der evt. kan sortere det hele automatisk, da det virkelig tager lang tid, at flytte alle filerne i de korrekte mapper (har også en del dobbelte billeder).
Jeg er desværre også er løbet ind i det "problem" at oprettelsesdatoen, sommetider er ændret til, hvis jeg har lagt billederne over på en ny ekstern harddisk.

Så er der nogen der kender en program, der kan sortere filer fra en mappe (gerne den oprindelige dato  - hedder det metadata :) ), ud i nogle nye? Og gerne således jeg kunne navngive mapperne efter ovenstående metode.

Andre forslag modtages med kyshånd.

Mvh Jeanette
Avatar billede milter Ekspert
17. september 2020 - 18:07 #1
Hvis du tror, der findes en let løsning, så bliver du nok skuffet. Dit spørgsmål har været oppe en del gange i dette forum, og sagen er for det meste, at spørgerne først opdager problemet, når det er for sent, dvs. når den eneste løsning bliver meget tidskrævende pga. mængden af billeder.

Du har ret i, at digitale billeder indeholder såkaldte metadata. I fotosprog taler man om EXIF-data:

https://en.wikipedia.org/wiki/Exif

Det største problem med EXIF-data er, at de kan blive ændret, hvis du f.eks.  har flyttet, kopieret eller redigeret dine billeder. I mange tilfælde bliver den oprindelige optagelsesdato bevaret, men jeg har set eksempler på, at det ikke sker. Se linket herunder:

https://www.organizingphotos.net/date-taken-date-created-date-modified-photo-time-stamps/

Den eneste sikre metode til at bevare og kunne søge i metadate (EXIF) er, efter min mening, at alle originalerne af dine digitale billeder fra starten er blevet placeret i en mappe på din computer, og at al efterfølgende brug af de billeder bliver gjort med kopier af originalbilledet.

Så det korte svar er, at der ikke findes nogen programmer, som kan gøre det hele automatisk for dig.
Avatar billede INK Ekspert
17. september 2020 - 19:44 #2
Mange billedprogrammer sorterer automatisk efter dato (der så, som du skriver kan være ændret fejlagtig). Gruppering foretages ikke i mapper, men der udarbejdes "albums" for begivenheder, ferier, osv.

Mange programmer kan ændre datoer for en gruppe af billeder, så efter at have lavet et album kan man ændre datoen for alle billeder i et hug. Hvis en gruppe billeder har fået en forkert dato, kan man således nemmere ændre en gruppe end hvert enkelt billede.

Har du overvejet, at bruge Google Fotos, der ud over at være backup i skyen og giver adgang til fotos og albums på telefon og tablet.
Avatar billede Jeanette Praktikant
17. september 2020 - 20:46 #3
#2 Tak for svaret, jeg har selvfølgelig forsøgt at søge herinde. Håbede, at der måske var sket noget "nyt" på området, og det derfor var muligt at finde et eller andet program til at sortere billederne.

#3 Tak. Altså det som jeg har siddet og gjort indtil nu, er at sortere alle mapperne efter datoen, og har så manuelt oprettet mapperne og puttet dem ind i. Jeg har haft kig på Google Fotos, og vil lige prøve at læse lidt mere omkring dette.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. september 2020 - 21:03 #4
Ja fildatoerne er noget rod - det er exif datoen du skal bruge hvis det er muligt.

For mine telefon-billeder har jeg valgt at rename filerne med renamer  fra http://www.den4b.com  som tager exif datoen..

Så filnavn DSC_0967.jpg bliver til 2020-07-22 14-58-45-DSC_0967.jpg - jeg har taget filnavnet med for ikke at få problemer hvis flere billeder er taget inden for samme sekund.  Og også for at navne ændringen er reversibel.

Billeder standard programmet i windows 10 viser billeder kronologisk uanset mappestruktur - der findes andre som ink skrver i #2.
Avatar billede milter Ekspert
17. september 2020 - 21:14 #5
#3.

Jeg har arbejdet ret meget med digitale billeder og organisering af dem i en hel del år efterhånden. Jeg har benyttet adskillige programmer til den slags gennem tiderne, og jeg har lært én ting: Bedst som du tror, du har fundet det rigtige program, så forsvinder det eller understøttes ikke længere af nye styresystemer.

Jeg har med vilje undgået cloudbaserede systemer som hovedlager for mine originalbilleder af samme grund. De ligger alle på mine fysiske harddiske.
Avatar billede Jeanette Praktikant
18. september 2020 - 10:07 #6
#4
Tak, dette kunne også være en løsning fremover, så det vil jeg helt sikkert kigge lidt nærmere på.

#5
Det lyder som om, at jeg bare må fortsætte på den kedelige måde med manuelt at sortere billederne ;)
Hvis jeg dog antager at datoen der fremgår er den rigtige - findes der så en automatisk løsning på at sortere billederne efter den dato ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. september 2020 - 11:23 #7
arbejder du i stifinder brug så optagelsesdato - den skal nok tilføjes vælg detaljer - højreklik på overskriftslinien og vælg flere - derefter optagelsesdato.
Avatar billede milter Ekspert
18. september 2020 - 21:24 #8
#6.

Du kan, som kurt54 skriver, sortere billeder efter forskellige former for datoer, og i Windows gør du det lettest via Sifinder. Som kurt54 også skriver, hvis du vil sortere efter den dato, billedet er taget, så søg med "Optagelsesdato". Optagelsesdatoen vil indeholde år, måned, dag og klokkeslæt via EXIF-informationer, hvis de oplysninger altså ikke på en eller anden måned er blevet ændret eller slettet. Det kan ske. Jeg vil opfordre dig til at læse det andet link i mit indlæg #1 meget grundigt for at forstå, hvordan det hele hænger sammen.

Sortering og katalogisering efter andre kriterier kan kun gøres manuelt.Jeg har fundet et andet link med anbefalinger til den slags:

https://photographylife.com/how-to-organize-pictures

Bemærk, at forfatteren i det bl.a. anbefaler det samme, som jeg har gjort i mine tidligere indlæg:

Once you put all the photos in a single location, come up with an easy-to-remember folder structure that you can use consistently for all your photos today and in the future.
Avatar billede Jeanette Praktikant
21. september 2020 - 11:15 #9
Tak skal I have.

Jeg sorterer efter optagelsesdatoen, og prøver på bedste vis, at få flyttet billederne ud i det rigtige måneder og år, således jeg har bedre styr på dem.
Avatar billede falster Ekspert
21. september 2020 - 13:57 #10
Muligvis har dette været oppe i de tidligere udmærkede indlæg. Men jhead er et lille praktisk værktøj. Bruger det altid til at sætte fildato = optagedato:

https://www.sentex.ca/~mwandel/jhead/

Re-name or date stamp files according to exif timestamp
Avatar billede Flemming Møller Praktikant
07. februar 2021 - 10:41 #11
Jeg kunne  rigtig godt tænke mig at have en HD med billeder som var sorteret efter lokation. Er det muligt?
Avatar billede INK Ekspert
08. februar 2021 - 19:15 #12
#11
Tror du skal oprette en ny tråd med spørgsmålet. Denne læses formentlig kun af den gruppe, der allerede har svaret.

Apples fotoprogram "Fotos" kan sortere efter lokation, men beholder alle billeder i den samme database. Der findes formentlig også flere programmer for Windows, der kan det samme. Efter min opfattelse er trenden, at originalen opbevares ét og kun ét sted, mens programmerne sørger for sortering after dato, ansigtsgenkendelse, lokation m.m.
Kender selvfølgelig ikke dit behov for den ønskede opdeling på en harddisk, men den må være svær at holde opdateret med nye fotos.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. februar 2021 - 19:46 #13
Location er et diffust begreb - google fotos sætter begreber på. Og søger man på disse steder ser det stort set ud til at virke - et billede af Københavns Rådhus kommer dog med på en søgning på Amager.  Samme billeder kommer frem på flere lokationer - Odense og Korup F.eks.
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2021 - 20:41 #14
#11.
Du behøver ikke en særskilt HDD til at sortere billeder efter lokation. Hvis du læser alle kommentarerne i linket her igennem, vil du se, at Windows kan sortere billeder efter mange kriterier, herunder lokation.

Men, det kræver, at kameraet, som billedet er taget med, automatisk indlejrer lokation som en del af de såkaldte metadata eller EXIF-data, og det vil ske i form af koordinater med stedsangivelse i form af længde- og breddegarder. Det kræver så igen, at dit kamera har en GPS installeret og at den er slået til. En GPS giver dig som sagt lokationen i form af længde- og breddegrader, men den vil ikke kunne fortælle dig, om det er et billede af Ebeltoft Rådhus eller et billede taget samme sted med ryggen til Ebeltoft Rådhus.

Jeg vil anbefale dig at læse disse links:

https://en.wikipedia.org/wiki/Exif
https://photographylife.com/how-to-organize-pictures
Avatar billede Madekilden Praktikant
25. januar 2022 - 22:19 #15
Jeg bruger selv FastStone Image viewer, som kan læse fra alle drev og kopiere/flytte filer i batch, f.eks. til folders med subfolders som du nævner: YYYY/MM.
Programmet kører hurtigt og  -så vidt jeg kan se - læser og sorterer efter dato created, hvis det findes i filen.