Avatar billede nemlig Professor
20. september 2020 - 21:56 Der er 9 kommentarer

Skift fra Sikker-tilstand fejler

Hejsa.
Jeg bøvler med at få en nyindkøbt HP bærbar til at acceptere andre programmer end dem Microsoft har godkendt.

Jeg følger denne vejledning:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4456067/windows-10-switch-out-of-s-mode

Men når jeg slutter vejledningen med at klikke på [Hent], så kvitteres med en linje, hvor der står "Arbejder på det". Og det bliver der så ved med at stå uden at der sker mere. Der er heller ikke startet nye vinduer/dialogbokse, som afventer mit input.

Nogen forslag til, hvordan jeg kan komme videre?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2020 - 22:33 #1
Hvilke programmer har du problemer med?
Har du forsøgt at skrue ned for brugerkontrollen?
Avatar billede nemlig Professor
20. september 2020 - 22:58 #2
Det er ikke min pc, men en ældre dames. Jeg prøver at hjælpe staklen. Den er købt i Elgiganten, som har prøvet at løse det, men forgæves.
Som jeg forstår det, så er det en særlig sikkerhedstilstand, som Windows kan sættes til. I den tilstand vil apps og programmer kun virke, hvis de er godkendt af Microsoft.
Adobe Acrobat Reader virker fx. ikke. Og det samme med McAFee og Zoom. Jeg bliver mødt med at de ikke kan afvikles, da Windows er i Sikker-Tilstand.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2020 - 06:41 #3
Hvis du går i søg og skriver mscpnfig og går i systemkonfiguration i boot fanen kan du så her vælge at den skal starte normalt.
Windows har normalt ikke problemer med Adobe programmer
Avatar billede nemlig Professor
21. september 2020 - 08:18 #4
I boot-fanen er ingen flueben sat og i vinduet med visning af OS står:
Windows 10 (C:\WINDOWS) : Aktuelt operativsystem; Standard operativsystem

Hvis jeg vil åbne en PDF-fil, hvor ikonet i øvrigt af Adobe Acrobat Reader´s, så springer en dialogboks frem, hvor der i overskrift står:

Af hensyn til sikkerheden og ydeevnen kører denne tilstand af Windows kun bekræftede apps fra Microsoft.

Og lige under overskriften står:

Det hjælper med at beskytte din pc, så den kører stabilt.
c:\Program Files......\AcroRd32.exe
Vil du stadig kører den app, der ikke er bekræftet?
Se, hvordan.

Sidste linje er et link, som jeg kan klikke på, hvor der skiftes til Indstillinger og aktivering.
Og så er jeg der, hvor denne tråd starter....
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2020 - 12:10 #5
Hvor mange bruger konti er der på computeren?
Hvis man ikke kan få lov til at installere programmer er denne bruger yderst begrænset.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2020 - 12:11 #6
Kan man højreklikke på ikon og køre som administrator?
Avatar billede nemlig Professor
21. september 2020 - 12:29 #7
Nej, den mulighed kommer ikke.
Jeg har talt med Microsofts support her i formiddags, hvor vi har prøvet en masse forskellige og uden held.
Deres forslag er at Nulstille PC`en. De mistænker McAfee programmet.

Men så skal jeg sikkert bruge en produktnøgle, som ikke er modtaget fra El-giganten. Så der er lidt udfordringer ;)
Avatar billede nemlig Professor
21. september 2020 - 15:13 #8
Jeg har nu nulstillet pc,en, hvor alt fjernes.
Herefter startede den op i samme tilstand som før, nemlig “Sikker-tilstand”.
Til gengæld kunne jeg skifte til normal tilstand, som ikke var muligt jf. trådens indledning.  Det tog under 10 sek.
Så nu skal jeg i gang med de øvrige installationer og opdateringer.
Tak for input.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2020 - 17:02 #9
Det var godt.
Med hensyn til aktivering sker det automatisk da Windows 10 er digitalt aktiveret.