Avatar billede Aaaaaa- Mester
23. september 2020 - 18:37 Der er 4 kommentarer

Afkrydsnings-element og IF-funktion

Findes der en måde, hvorpå man kan benytte en form for if-funktion eller lignende til at kigge efter krydsninger i et kontrolelement?

Jeg har fx et skema, hvor jeg godt kunne tænke mig en automatisk udfyldning af to afkrydsningsfelter ved "Nej", hvis jeg ved det første spørgsmål har sat kryds ved "Ja".
24. september 2020 - 11:21 #1
Hej Aaaaaa-
Jeg ville gribe til VBA-kodning, hvis jeg skulle løse det præcis som du beskriver det.

MEN du kan bruge feltkoder i stedet for.

Feltkoder kan også indsættes i kontrolelementer. Jeg har ikke testet dette her (går ud fra at du bruger en rulleliste til Ja/Nej som skal virke i andre situationer) så må du lige selv.

Du kan læse om feltkoden IF her:
https://support.microsoft.com/da-dk/office/feltkoder-if-felt-9f79e82f-e53b-4ff5-9d2c-ae3b22b7eb5e?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK

(OBS det er en maskinoversat side - funktionen hedder IF i dansk udgave også. Vælg evt. at læse siden på engelsk)

Du kan læse om felter her:
https://support.microsoft.com/da-dk/office/inds%c3%a6tte-redigere-og-f%c3%a5-vist-felter-i-word-c429bbb0-8669-48a7-bd24-bab6ba6b06bb?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Aaaaaa- Mester
24. september 2020 - 11:55 #2
Hej Birthe
Mange tak for dit løsningsforslag. Jeg bruger dog desværre ikke en rulleliste men blot afkrydsningselementer/bokse, så jeg ved ikke om dit forslag vil virke - men jeg vil da give det et forsøg .
Avatar billede Aaaaaa- Mester
25. september 2020 - 10:20 #3
Nu har jeg lige forsøgt og jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg får det til at fungere, når jeg benytter afkrydsningselementer/bokse og ikke nogen rulleliste.
28. september 2020 - 09:31 #4
Jeg har ikke selv testet kryds/bokse, kun sammenlignet med tekst i tekstbokse. :-( så det var bare en ide. Ved tekst kan man fx. bogmærke selve teksten. Det kan man nok ikke rigtig med krydsbokse.

Så hænger du på en makro eller at bruge noget andet til valget som du kan sætte et bogmærke omkring. (i IF kan du spørge om bogmærket indeholder xx)