Avatar billede Jørgen Novice
25. september 2020 - 09:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overspringshandling :-) i LOPSLAG

Har fået megen god inspiration herinde. Nu har jeg et spørgsmål.
Har et antal medarbejdere i organisationen som hver især har et unikt medarbejdernummer, som jeg sorterer dem på.
Der trækkes lønlister (konverteres til Excel) hver måned fra lønsystemet.
Lønlisterne samles i et fil for hver afdeling med faneblad for "Året", så "JAN2020", "FEB2020" osv. Fanebladet "Året" henter data fra de enkelte måneder ud fra medarbejdernummeret =ingen problemer.
MEN; i nogle tilfælde står den samme medarbejder to gange i en måned (eksempelvis hvis vedkommende har fået ændret sin arbejdstid) således at der står "0" (nul) i en række, hvorefter der i den efterfølgende række (samme medarbejdernummer) står den "rigtige" løn.
LOPSLAG returnerer denne "0" værdi mens jeg gerne vil, at den springes over og går til næste rækker.
Formlen er: =HVIS.FEJL(LOPSLAG(B3;'APR2020'!$B:$G;6;FALSK);"")
Jeg skal sikkert bare have en "forskellig fra 0 ind på en måde og så hoppe videre.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. september 2020 - 10:09 #1
Jeg vil sige det er vanskeligt at lave med et lopslag, medmindre nogen herinde laver det til en 'matrix' formel forslag.

For at bruge lopslag vil jeg mene at du skal sortere dit dataark på en måde således disse 'nuller' står til sidst og dermed ikke fanges af lopslagsformlen.
Avatar billede Juul Forsker
25. september 2020 - 12:36 #2
Hvis du har en opdateret version af excel, vil XOPSLAG være værd at kigge på, da den har "Søgetilstand", hvor du kan søge fra bunden :-)
Avatar billede ebea Ekspert
25. september 2020 - 14:05 #3
Du kan prøve med denne formel:
Jeg har taget udgangspunkt i, at der returneres beløb fra Kolonne G, og at B kolonne er der du søger navnet.

=SLÅ.OP(9,99999999999999E+307;1/('APR2020'!$B$3:$B$10=B3);'APR2020'!$G$3:$G$10)
Avatar billede Jørgen Novice
30. september 2020 - 13:01 #4
hmmmm; det er ikke helt sådan. Din formel medfører, at månedslønnen for den specifikke medarbejder på den specifikke måned på samlearket "Året" nu kommer ned på medarbejderen i den næste række.
Det er, når der hentes data i månedsfanebladene, jeg gerne vil, at medarbejdere med "0" (og det er "0" = nul. Hvis cellen er tom, så springer den over som den skal) i månedsløn og som derved står to gange lige under hinanden springes over og den reelle månedsløn hentes.
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2020 - 13:25 #5
#4 - I stedet for gætterier omkring hvordan dine data ser ud, så upload dit ark, så man kan se hvordan det ser ud i virkeligheden!
Derved undgås en masse skriverier her i tråden. Og så ville det være rart, hvis du så faktisk meldte tilbage, omkring tiden hvor du stillede spørgsmålet.
Avatar billede Jørgen Novice
30. september 2020 - 13:50 #6
OK Tak for forsøget.
Skal beklage, at jeg ikke har tid til kun at koncentrere mig om det her. Har faktisk forsøgt (= brugt tid på) at få dit forslag til at virke i stedet for bare at afvise det.

Hvis jeg skal uploade, så bliver det i en anonymiseret form. kan jo ikke sende lønninger, personnummer, navne osv.
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2020 - 14:20 #7
#6 - Ingen er jo interesseret i at se personlige info. Så hvis blot du holder det uploadede til at være som det ser ud i virkeligheden, så kan navne og andet, være fiktive.
Avatar billede Jørgen Novice
30. september 2020 - 18:03 #8
Hmm: Håber linket virker.
https://www.dropbox.com/scl/fi/wstqikx8tk5z43srjtjme/Optimering-af-L-nforbrugsrapport-anonymiseret.xlsx?dl=0&rlkey=urmeh1ewa9k6uurhqxslal0ps

Kan man "hoppe over" "0" i fanebladet "APR2020" i celle G15 og videre til næste række?
Medarbejder NN1 har i april fået ændret sin ugenorm. Derfor viser lønsystemet "0" i løn (række 15) ud for den gamle timenorm og den rigtige månedsløn i næste række (rækker 16).
Celle I3 i "Administrationsfanen" skal derfor gerne vise 23.866 og ikke 0.
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2020 - 18:33 #9
#8 - Jeg kan ikke se andet, end at den formel jeg viste i #3 den virker. Jeg tror at du har indsat den det forkerte sted.
Prøv at se i filen her:

https://www.dropbox.com/scl/fi/ztzx1njfxnlosg3p173sg/Optimering-af-L-nforbrugsrapport-anonymiseret.xlsx?dl=0&rlkey=s6xpwmrztqxd15o977rqcea48
Avatar billede Jørgen Novice
01. oktober 2020 - 07:45 #10
DET VIRKER!
Hvorfor gjorde det så ikke før, da jeg selv prøvede? :-)
Det sparer måske simpelthen en masse tid. TAK!
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2020 - 09:23 #11
#10 - Hovedsagen er at det virker! Så tilret selv i formlen, så den passer til de andre måneder. Og den er lavet, så du blot kan kopiere den nedad i kolonnerne!