Avatar billede BRHOL Juniormester
25. september 2020 - 15:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Langsom PC :-(

Hej Eksperter

Så har vi problemet igen... Computeren er blevet MEGET langsom og tænker helt vildt over alt... Ved der findes et hav af programmer som kan rydde op for en, men hvilket er det bedste? Og hvordan med sikkerheden ved sådanne programmer?

Har kigget på denne: https://www.pchelpsoft.com/pc-cleaner/dk/

Men ved ikke helt :-)

Hvad har i af erfaringer?

På forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
25. september 2020 - 17:14 #1
Vi kan nok bedre indsnævre løsningerne, hvis du fortæller os, hvilket styresystem du bruger og alder, navn og modelmærke på computeren. Fortæl os også den omtrentlige alder på computeren, og om styresystemet på den er blevet opgraderet.

Hvis du har haft problemet før, hvad var så tidligere løsningen?

En overfyldt harddisk/SSD kan give de problemer, du fortæller om.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2020 - 17:15 #2
Privazer er et godt bud. Programmet er gratis. Dog kan man "donere" som der står, men det virker ganske udmærket og der er ikke problemer med sikkerheden. Jeg bruger det selv med stor tilfredshed.

https://privazer.com/

Jeg har tidligere anvendt CCleaner, men der er alt for ofte dumme meddelelser om at man skal rense pc´en uden dette er nødvendigt. Det findes også i en Pro Version, der koster penge.

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Downloader du fra producenternes den officielle hjemmesider er der ikke noget at frygte.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2020 - 17:18 #3
Jeg er enig i #1
Tjek evt også i joblisten om der er en process/program der bruger mere af computeren end hvad det burde gøre.
Jeg kender ikke noget til til det du linker til.
Jeg har i mange år brugt CCleaner Free til at rydde op med. Det er ikke tit jeg bruger den her efter jeg er gået over til SSD disk på min pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2020 - 17:21 #4
Har du fået "snavs" på pc kan den også blive langsom.
Her vil jeg ud over CCleaner anbefale programmerne
Malwarebytes Free og
AdwCleaner til at fjerne dette snavs.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. september 2020 - 17:23 #5
Frigør Plads
Tryk på Windows Tasten Plus I Tasten Så Åbnes Indstillinger her vælges System.
Du skal så vælge fanen Lager kør ned til Slå til vælg Frigør plads nu
Der efter kan du vælge at køre proceduren igen og vælge hvornår og hvilke
ting Du vil have sat til automatisk oprydning og Hvornår.
https://ibb.co/L8gzBPV

Og kør derefter denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
https://ibb.co/ZNG1X4G
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
30. november 2020 - 11:10 #6
poko1
Jeg har lige gjort det du har beskrevet og fjernet 18 GB ubrugte filer.
SFC er stadig i gang i baggrunden, men min Labtop reagere allerede langt hurtigere, så; Tak for de gode tips!
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2020 - 12:24 #7
Hopper af tråden her.