Avatar billede lurup Ekspert
05. oktober 2020 - 13:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gemme dvd på google drev

Hej

Jeg har en del dvd på min arbejdsplads vi skal have gemt på google drev, hvor jeg har ubegrænset plads.
Hvordan gør jeg det ? vil gerne have så jeg stadig kan vælge med og uden under tekster og sådan.
Vil gerne betale for software hvis det er nødvendig.
Allan
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2020 - 13:52 #1
Afhængig af indhold kunne den uploades som et simpelt ISO-image?
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2020 - 21:29 #2
Lav en mappe til hver dvd. Kopier filerne fra hver enkelt dvd direkte til den korrekte mappe, så burde du kunne bruge dem. Nu kommer det jo noget an på, hvilket indhold der er på dine dvd.er, men nu skriver du noget med tekster, så jeg tænker umiddelbart film.
Når man vil afspille en film fra et drev, så er VLC en glimrende afspiller. Højreklik på mappen som indholder filerne og vælg afspil med VLC. Så virker det fuldstændig som hvis der afspilles direkte fra dvd.
Avatar billede lurup Ekspert
06. oktober 2020 - 11:29 #3
Skal den ikke rippes på en måde ?
Hvilke program vil du bruge til at lave iso filen ?

Allan
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. oktober 2020 - 12:48 #4
Nu bevæger vi os lidt på kanten af, hvad Eksperten normalt tolererer i forhold til regler og lovgivning omkring ophavsret, men der findes adskillige anbefalinger ved en enkel søgning på Google.
Avatar billede lurup Ekspert
06. oktober 2020 - 13:22 #5
Det er vel lovlig hvis jeg har den originale ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2020 - 14:33 #6
Ophavsrettighedsområdet er ret tricky. Eks. må vi ikke hjælpe dig med at lave en kopi af musik - det må kun folk fra din egen husstand/nærmeste omgangskreds - se under "hjælp til kopiering".

Snakker vi film, er det disse regler du skal nærlæse: https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film - jeg kan bl.a. citere: "Det er ikke meningen, at kopispærringen skal forhindre dig i at se dine film, og du må derfor gerne bryde en kopispærring, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille filmen. Derimod må du ikke bryde en kopispærring, hvis dit formål er at kopiere filmen – heller ikke selvom du kun vil lave kopien til personlig brug."

Men som jeg forstår det, er det en arbejdsplads - og så snakker vi erhvervsmæssig mangfolidggørelse - her er der normalt endnu skrappere regler...

Når alt det så er udgydet, så findes der mig bekendt ingen eksempler på domfældelse, hverken privat eller erhversmæssigt, hvis det har været til "lokalt" brug. Og de fleste virksomheder jeg kender, har da et mediebibliotek - ikke fysisk, men på et SAN eller lignende online lagermedie.

Summa summarum - kan filerne ikke afspilles direkte, skal der "rippes", eller på anden vis brydes kopibeskyttelse - og det må vi ikke hjælpe med.
Konverterer du til ISO image, vil kopibeskyttelsen som regel følge med - og så er der ingen problemer. Men det er begrænset hvilke programmer der kan "afspille" en ISO-fil direkte fra google-drev.

Et af de bedste programmer til at lave ISO filer er https://www.daemon-tools.cc/products/dtLite