Avatar billede Uvanga Ekspert
05. oktober 2020 - 17:48 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Chromecast - Cast eller Stream. Hvad er forskellen?

Jeg har konfigureret Chromecast, og det fungerer 100%.
Nu har jeg set i app store at man kan downloade to versioner:
Chromecast Cast og Chromecast Stream.
Kan begge apps anvendes i flæng på TV og Mobil-tlf.? Hvad er det optimale valg?
Avatar billede Slater Ekspert
05. oktober 2020 - 18:04 #1
Det lyder begge som tredjeparts-apps. Den officielle app fra Google til at benytte Chromecast hedder Google Home.

Ikke at der er noget galt med tredjeparts-apps nødvendigvis, men forskellen er nok bare at det er forskellige mennesker der har lavet dem, og jeg aner ikke hvad de kan.
Avatar billede milter Ekspert
05. oktober 2020 - 18:11 #2
Jeg er ikke ekspert på det område, men jeg bruger dog både Chromecast og Chromecast Audio. Hos mig er det hele sat op via en app på en Android-telefon, og jeg styrer det via min stationære pc.

Jeg tror ikke, der er nogen forskel på de to, men hvis du kan give os links til de to apps, så kan dem med lidt mere kendskab til dem måske hjælpe. I bund og grund er "casting" og "streaming" det samme, så vidt jeg har forstået. Den eneste forskel kan måske være, at "casting" kan ske fra et hvilket som helst medie, f.eks fra internettet, medens "streaming" måske kun kaldes sådan, hvis du "caster" indhold, som ligger på din egen computer.
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. oktober 2020 - 19:17 #3
Jeg anvender også Google Home. I Microsoft Store kan man vælge en app der enten hedder Chromecast Cast eller Chromecast Stream. De virker begge Ok på min PC, er et alternativ til VLC (VLC er dog klart bedst, afspiller faktisk alle filtyper)
I Microsoft Store kommer programmerne frem hvis man søger på: Chromecast.
Men mit primære spørgsmål er, hvad er forskel på Cast og Stream?
Avatar billede milter Ekspert
05. oktober 2020 - 19:53 #5
Prøv, som jeg skriver i #2, at give os link til de to apps. Måske de garvede eksperter på det område så kan hjælpe dig lidt. Men igen, jeg tror ikke, der er nogen reel forskel :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
05. oktober 2020 - 19:58 #6
streaming er når du afspiller noget fra en server, for eks når du ser netflix.
casting er når du spejler noget fra en enhed til en anden, som chromecast gør fra din mobile enhed eller pc til skærm.
du streamer altså film osv til din enhed, derefter caster du indholdet til dit tv.
Avatar billede nopsen Ekspert
05. oktober 2020 - 20:07 #7
chromecast stream er hvis du vil afspille dine private film og billeder fra dit eget galleri, dette kan chromecast ikke da den kun understøtter de forskellige streaming tjenesters apps.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2020 - 20:22 #8
Enig med #6 og #7 - at Caste er at sende indholdet fra din skærm videre. At streame er at sætte en afspilning i gang på en fjernenhed (server).

Med en Chromecast vil du (ironisk nok i forhold til navnet) som regel sætte en stream i gang, eks. via DR´s apps.

Jeg bruger ALDRIG at caste, fordi det æder strøm og data på min mobil som en sindsyg. Desuden belaster det netværket voldsomt. Jeg streamer altid.

Men har du ikke noget sted at streame dine film fra (Jeg har alt mit på en Synolog nas - bruger synologys apps plus PLEX til at streame fra den), kan du installere eks. PLEX eller KODI (tidligere XBMC) på din PC, så du kan streame fra PC´en (D.v.s. du bruger din telefon/iPad som "fjernbetjening") til TV.

Men at Caste direkte fra telefonen/iPad vil du hurtigt blive træt af - fordi det kræver plads på enheden og æder strøm og andre ressourcer.
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. oktober 2020 - 20:40 #9
Tak for afklaring 👌
Avatar billede nopsen Ekspert
05. oktober 2020 - 20:49 #10
velbekomme :-)