Avatar billede Eva Novice
07. oktober 2020 - 09:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ekstern harddisk tom - men uden plads

I forbindelse med at jeg skulle installere windows 10 på en PC, skulle jeg bruge et usb- medie på 8 mb. Jeg valgte at bruge en extern harddisk på 1 tb.
Nu er installation veloverstået, men nu har jeg nærmest ingen plads på den eksterne harddisk ??
Kan jeg på nogen måde genskabe pladsen - nu jeg jp ikke længere skal bruge den til overførsel af windows 10.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
07. oktober 2020 - 09:58 #1
Højre klik på den i fil explorer og vælg formater
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2020 - 10:34 #2
Tryk på Windowstasten plus X vælg diskhåndtering.
https://ibb.co/BZB5T41
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2020 - 10:47 #3
Poko1 er på rette vej. I disk håndteringen står den ikke brugte plads sikkert som ikke allokeret og så kan du ikke bruge pladsen. Hvis dette er tilfældet får du sikkert hjælp til at komme videre
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. oktober 2020 - 11:07 #4
Enig - du skal i diskhåndteringen og slette partitionen, og lave en ny.

Grunden er at installationsmediet skal være så kompatibel som muligt, så selv om du bruger en stor disk, vil den blive repartitioneret så første, primære partitition kun er på 32GB. Resten af pladsen er der stadig, den er bare ikke taget i brug - men da du ikke længere skal bruge den lille partition, skal du slette alle partitioner, før du opretter en ny.
Avatar billede Eva Novice
07. oktober 2020 - 12:14 #5
Tak for jeres svar. Jeg er ikke ekspert.. og I bruger nogen ord (fagudtryk)  jeg ikke helt forstår. Men jeg prøver mig frem. Skal blot være sikker på jeg ikke kommer til at ødelægge min nye installation af windows 10 - det var nemlig en MEGET kompliceret affære - som først fik maskinen til at "bryde ned" - oh kun kom op at køre igen via  det link - som microsoft sendte mig - til en anden pc- og hvor altså jeg skulle bruge den externe harddisk
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2020 - 12:26 #6
Måske lettere at se hvordan du kommer i Diskhåndtering!
https://ibb.co/hZj5x3R
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2020 - 16:02 #7
Poko1 viser i billedet hvad du skal gøre.
Jeg er dog mere bekymret med hensyn til at du brugte en ekstern disk til at oprette mediet på.
Jeg håber da ikke du har haft noget på den som du ville passe på og ikke har backup af andre steder?
For da du valgte at bruge den, blev den nemlig slettet så der kun er installationsfiler på den.
Avatar billede Eva Novice
08. oktober 2020 - 11:09 #8
Hej igen.
Jeg fulgte den fine illustrerede vejledning jeg fik - med røde pile osv. MEN efter at have slettet diskenhed, så får jeg slet ikke mulighed for at trykke på noget hvor keg jan formatere ???
Avatar billede poko1 Ekspert
08. oktober 2020 - 11:45 #9
Den skulle gerne se sådan ud!
https://ibb.co/9YBB7nV