Avatar billede unknown_someone Juniormester
22. oktober 2020 - 11:36 Der er 8 kommentarer

Mobil til TV

Hvordan får man en mobil (Samsung A40) til at caste til et ikke-smart-TV og når telefonen ikke har har MHL samt der ikke er WIFI-mulighed?
Avatar billede INK Ekspert
22. oktober 2020 - 11:43 #1
Hvis det har HDMI indgang, kan man bruge en Google Chromecast.
Avatar billede INK Ekspert
22. oktober 2020 - 11:52 #2
Avatar billede unknown_someone Juniormester
22. oktober 2020 - 12:21 #3
Den tanke er også tænkt men er du sikker på at mobil og Chromecast være på wifi-netværk med det setup? Som jeg har forstået det deler mobilen bare sit eget netværk videre?
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. oktober 2020 - 13:41 #4
#1
ChromeCast körer vel via WiFi? Eller?
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. oktober 2020 - 14:02 #5
Ja Chromecast bruger wifi - men deler ikke bare sit netværk - komunikationen kører direkte mellem wifi og chromecast når den først er sat igang - en cast fortsætter når enheden der satte den igang slukkes
Avatar billede unknown_someone Juniormester
22. oktober 2020 - 14:26 #6
#5 Men det kræver jo stadig at begge enheder, her mobil og Chromecast, er på samme wifi, og så er det store spørgsmål lige i denne situation om mobilen er på det wifi den selv er uddeler af eller om det kun er på datatrafik?

Det er indholdet fra mobilen selv, altså egentlig screen cast/screen mirror, der skal op på TV og ikke en streaming tjeneste.
Avatar billede thov Forsker
22. oktober 2020 - 20:13 #7
Microsoft har denne adapter:
https://www.conradelektronik.dk/p/microsoft-wireless-display-adapter-v2-display-adapter-1426926?utm_campaign=kelkoo_feed&utm_medium=&utm_source=kelkoo&utm_term=1426926&vat=true
En Bluetooth forbindelse mellem telefon og adapteren (sat i en HDMI
port på TV) etableres, og videoer fra telefonen kan castes.
Ingen wifi er nødvendig, men virker vist kun med Win10 og Android.
En tilsvarende enhed, med samme pris, som også dækker iOS, hedder EZcast . samme.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. oktober 2020 - 20:51 #8
Ang. Chromecast.
Det er kun under konfigurering, at Chromecast giver problemer. Når først den er overstået, kan Chromecast og det mobile netværk, som mobilen laver, sagtens fungere på samme netværk - altså mobilens.
Hvis man har et hjemmenetværk, så konfigurerer man Chromecast til det. Når det så er i orden, kan man tage Chromecast med sig, og på den mobil som man skal anvende, skal man bare lave et hotspot (wifi netværk), som hedder nøjagtig det samme som det netværk, som den blev konfigureret på. Brug også samme password.
Det fungerer helt problemløst (har selv brugt den løsning i flere år).
Under opsætningen kan man ikke bruge det hotspot, som mobilen laver, da den under opsætningen ikke kan se sit eget hotspot. Men når først konfigureringen er overstået, giver det ingen problemer, idet Chromecasten ved forbindelse, leder efter det wifi navn og det password, som den kender.
Har man ikke et hjemmenetværk, hvor man kan konfigurere Chromecast, kan man i stedet bruge en anden tredje enhed.
Denne tredje enhed kan være en tablet, en ipad eller en anden smartphone.
Så gør man det, at den smartphone som skal bruge til at streame fra, den laver man et hotspot på. Fra den tredje enhed hopper man på dette hotspot (wifi) og laver så konfigureringen med google home appen. Når det er overstået, har man ikke længere brug for den tredje enhed. Nu kan mobilen med hotspot og Chromecast se hinanden og derved forbinder de automatisk, når det er nødvendigt.
Man kan også vælge stadig at bruge den tredje enhed (eller en helt anden enhed) når bare de først forbindes til hotspottet.