Avatar billede Janne Praktikant
03. november 2020 - 15:16 Der er 3 kommentarer

Finde svindler via e-mailadresse

Hej,
Jeg er blevet snydt da jeg ville reservere en hundehvalp. Jeg har politianmeldt sagen, men tror ikke politiet gør den store indsats. Hvordan finder jeg en person via vedkommendes e-mail adresse?
Jeg har læst lidt om kryptering, men forstår ikke helt hvor på nettet jeg kan lede.
Vh. Janne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. november 2020 - 15:36 #1
Du kan skrive til adressen og sprøge - men ellers kan du intet.

Helt foruden at kun politiet kan spørge om oplysninger hos internet/mailudbyderne af den karakter, så er det forholdsvis let at forfalske den mailadresse man skriver fra, så det i virkeligheden er en helt anden afsender adresse du ser...
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. november 2020 - 16:46 #2
Jeg gætter på svindleren er fra Østeuropa.......
Avatar billede Slater Ekspert
03. november 2020 - 17:12 #3
For det første har kryptering intet som helst med sagen at gøre, så det behøver du ikke læse mere om.

Ellers... Jeg går ud fra det ikke er en falsk e-mail, da du sikkert har haft kontakt med dem gennem den. Men ud over det, er det sandsynligvis stadig umuligt.
Det kommer dog an på flere ting, først og fremmest om det er en gratis webmail, eller den er tilknyttet en betalt konto eller et privat domæne, som man kan opspore en ejer igennem. Fælles er dog, at det kun er politiet der kan få udleveret de oplysninger. Du kan intet gøre selv.

Er det en webmail, f.eks. Gmail eller Outlook, så er det fuldstændig umuligt at opspore, da disse ikke kræver oplysninger om brugeren ved oprettelse. De kan højst spore en IP-adresse ved login, hvilket ikke er et bevis i sig selv - ud over at det vil blive en større kamp end de gider for politiet at kontakte Google eller Microsoft for at få det udleveret.

Der er desværre nok kun ét at gøre: lære af din fejl, og aldrig betale penge for at "reservere" noget i fremtiden til privatpersoner. Det er en opskrift på at blive narret.