Avatar billede Alios44 Praktikant
07. november 2020 - 00:13 Der er 3 kommentarer

Alle mine uninoter og filer i en mappe er forsvundet - hvad gør jeg?

Hej, jeg er sku' ret fortvivlet i dag. Jeg har mistet alle mine uninoter og filer. Jeg havde en mappe med alle filer, dokumenter, optagelser, ja, hele molevitten.

I første omgang troede jeg, at dokumentet var gemt væk. Jeg prøvede lede og lede, men jeg indså, at jeg slet ikke kunne finde nogle filer. Jeg kigger på lagerpladsen, og lægger mærke til, at min lagerplads i går var på ca. 160 gb fyldt, og dette var så halveret til omkring 80 gb. Det peger altså på, at jeg i går - ved en fejltagelse - har kommet til at slette min tredje semester mappe. Jeg har så igen slettet mine papirkurvs dokumenter, fordi jeg skulle slette grundet pladsmangel.

Det vigtigste i mine noter er de videoforelæsninger, som jeg har optaget. De var sku' ret vigtige ift. min eksamen. Kan jeg på nogen måder genskabe dem/få dem tilbage?

Alle råd søges. Tusind tak!
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. november 2020 - 01:52 #1
Hold op med at bruge disken - er windows installeret på den - bør disken kobles på en anden komputer.og undersøges der. Windows skriver hele tiden på C-drevet - jo mere der skrives der jo mindre kan reddes.

Alternativt start computeren op på et andet medie -Hirens boot DVD foreksempel -kan også gøres fra usb-stik.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2020 - 08:33 #2
100% enig i #1 :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2020 - 18:45 #3
Hvordan har filerne været lagret? - på en seperat disk, eller på systemdrevet (C: drevet)? C: drevet - så gælder de to ovenstående. Et andet drev, så skal du bare være varsom med ikke at skrive noget på dette drev.

Har du haft nogen form for synkronisering til "sky" tjenester som Google Drive, Dropbox eller OneDrive? - så kan der formentlig findes gamle versioner her.

Du kan forsøge at gendanne slettede filer med forskellige programmer - et af dem er recuva: https://www.ccleaner.com/recuva/download

Et andet er https://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm - men Easeus har vist for nyligt ændret deres politik på gratisområdet, så jeg er ikke 100% sikker på hvor godt deres gratisudgave fungerer længere...

Husk på når du installerer programmet, at det også overskriver gammel data hvor det installeres - så er det på C: drevet du mangler data, skal du installere programmet på en anden PC, og montere dit C: drev som en ekstra disk, evt. via en SATA->USB adapter.

Som nævnt, findes der også noget der hedder hirens boot cd. Hent den her: https://www.hirensbootcd.org/download/ - på de andre faner på siden, er instrukser i at brænde en DVD eller lave en USB-stick.

Vigtigst af alt - spørg endelig. Vend tilbage med så mange informationer du kan, og spørg hvor du er i tvivl.