Avatar billede TBL Novice
11. november 2020 - 13:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ingen domænecontroller til rådighed

Jeg har en arbejdscomputer som er tilsluttet min arbejdsplads' domæne.
Hjemme har jeg en Synology NAS 216, som jeg har kunne logge på og oprette drev i stifinderen til.
Jeg kan ikke længere mappe drevene og/eller logge på (diskstation) - jeg får fejlen "... kan ikke finde en domænecontroller til ..."

Kan man ikke undgå/omgå domænecontrolleren, når man vil tilslutte en lokal NAS?

- Problemet er tidligere opstået af og til, men nu er det permanet
- Diskstationen er privat og er derfor ikke med i domænet - og skal heller ikke være det
- Windows 10 Pro seneste version
- Der er ingen problemer med at tilslutte andre "private" computere (som ikke er i et domæne).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. november 2020 - 13:57 #1
Det er fordi er kommet til at lave en forbindelse til din NAS, og så angive brugernavn uden at angive at det er et brugernavn på NAS´en du vil bruge - så tror din PC at den skal lave validere forbindelsen med dens domæne.

Hvordan du end har lavet forbindelsen, skal du have den slettet.

Start med at se i kontrolpanelet (søg efter kontrolpanel eller Control panel) - og gå i "styring af legitimationsoplysniger" eller "Credential Manager" - afhængig af sprog. Led her efter spor fra din NAS, og fjern dem.

Start evt. en kommandoprompt op, og kør kommandoen:

Net use

Det vil vise en liste over tilknyttede netværksenheder. Fjern alle spor fra din NAS med kommandoen:

Net use \\sharenavn /delete

Nu kan du formentlig lave en ny forbindelse til din NAS - men når den spørger efter brugernavn og password, er det vigtigt at dit brugernavn angives:

\\NAS-ip-eller-navn\brugernavn

...altså med \\xxx\nnn - hvor xxx er navn eller IP adresse, og nnn er brugernavnet på NAS´en. Det er en måde at fortælle at brugernavnet skal slås op på NAS´en, og ikke på domænet.
Avatar billede TBL Novice
11. november 2020 - 14:15 #2
Tak, jeg forsøger, når jeg kommer hjem 😊

Jeg har tidligere blot skulle skrive \\diskstation i stifinder - så har jeg fået dialogbox op hvor navn og adgangskode skulle angives (navn og kode som er oprettet på diskstation)
Avatar billede TBL Novice
18. november 2020 - 13:37 #3
Tak for svar Ole
Det lykkedes med følgende:
net use \\NAS-ip-eller-navn\* /delete
net use X: \\NAS-ip-eller-navn\mappenavn /brugernavn

(...og så ryddede jeg op i registreringsdatabasen med "CCleaner")