Avatar billede ronrea Seniormester
19. november 2020 - 11:00 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Internetforbrug

Hej
Jeg har almindeligt internet med frit forbrug fra Yousee.
Jeg overvejer, at skifte det ud med bredbånd med et simkort (er lidt i tvivl om hvad man egentlig kalder det) :)

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, hvor meget dataforbrug jeg egentlig har behov for.

Altså at måle hvor meget jeg bruger i øjeblikket - måle over en måned fx. Eller en uge.

Er der nogen som ved, hvordan jeg kan måle/aflæse det ?

Jeg benytter mig ikke af nogen router, så der kan jeg ikke aflæse noget.
Har blot en switch.

På forhånd tak

ronrea
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2020 - 11:46 #1
på pc: Indstillinger / netværk & internet / status
der kan du i højre del se din forbindelse, og hvor meget data, du har brugt.

Jeg har så til min mobil fri data, og hos telmore (og sikkert også andre) kan man tilkøbe et ekstra 'data-kort' for ca 30 kr/md. Det er langt billigere end at oprette et abonnement til mobil-data.
Avatar billede ronrea Seniormester
19. november 2020 - 12:08 #2
Hej claes57

Super :)

Jeg kan se så åbenbart "kun" se mit forbrug for de sidste 30 dage.
I mit tilfælde 53,62 GB
Men det er helt fint.

Det vil vel så sige, at hvis jeg fx køber et abonnement med et simkort med fx 100 GB pr måned, kan det vel dække mit behov :)

Bruger ikke trådløst netværk ret meget. Kun til at opdatere min mobil og tablet.

ronrea
Avatar billede ronrea Seniormester
19. november 2020 - 12:20 #3
Har i øvrigt også en Win 7 PC.
Hvordan kan jeg se forbruget på den ?
Det er desværre lidt anderledes...

ronrea
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2020 - 12:30 #4
jeg kan ikke huske, om win7 gemmer/optæller disse tal - men der 'spilder' du jo ikke data på win-opdateringer, så den må ligge lidt lavere.
Bare start med 100gb, du kan følge forbruget på den router, du sætter simkortet i. Hvis det er for lidt, så er det billigere at øge til 200gb end at tilkøbe datapakker enkeltvis.

Og sammenlign endelig data-simkort priser med mobil-telefoni inkl data. Du kan altid lige sætte simkort i telefon og aktivere det, og så flytte det til router - og husk lige, at udbyder skal have dit rigtige telefonnummer som kontakt-info. Der er langt mere priskrig på telefon-abonnement end på datapakker.
Avatar billede ronrea Seniormester
19. november 2020 - 14:18 #5
Hej igen

Mange tak for hjælpen :)

ronrea