Avatar billede bas Forsker
21. november 2020 - 17:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tillad Synology_Assistant i Windows firewall

Hej
Jeg kan ikke huske hvor og hvordan jeg tillader Synology Assistant i firewall'en i Windows 10. Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2020 - 17:32 #1
Først og fremmest bør Windows selv komme med en pop-up første gang du starter den, hvor du skal give den tilladelse i firewallen.

Har du ikke fået gjort det, eller har du fået nægtet, så søg efter og start "firewall" - her vil være et blåt link kaldet "giv en app adgang gennem firewall" - klik på "Skift indstillinger" og find "DSAssistent" - klik på de adgange du vil give...
Avatar billede bas Forsker
21. november 2020 - 17:42 #2
Hej Ole
Tak for dine kommentarer. Det lykkedes mig efterfølgende at finde DSAssistent i Windows firewall og at ændre tilladelsen, men Synology Assistant kunne forsat ikke få adgang til min NAS. Jeg deaktiverede efterfølgende Windows firewall og nu kunne Synology Assistant få forbindelse til min NAS.
Jeg har aktiveret Windows firewall igen.

Skal PC'en genstartes før tilladelsen slår igennem i firewalløen, eller bør det slå igennem med det samme?

Jeg prøvede tidligere at oprette en regel for DSAssistent under hhv. indgående og udgående under avancerede indstillinger i Windows firewall. Hvor og hvordan finder jeg disse regler, og kan jeg umiddelbart bare slette disse regler igen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2020 - 18:07 #3
Den skal slå igennem med det samme.

De øvrige indstillinger finder du under "Avancerede indstillinger" (Samme sted som "giv en app adgang...." - og ja, disse kan du bare fjerne.

Men når du først én gang har fundet IP adressen på din Synology NAS, er det forholdsvis begrænset hvad man kan bruge DS Assistent til... - ellers tilgår du jo bare direkte på IP adressen i en web-browser - eks

http://ip.ad.dres.se:5000
eller
https://ip.ad.dres.se:5001 hvis SSL er slået til
Avatar billede bas Forsker
21. november 2020 - 19:20 #4
Tak for hjælpen.
Jeg må have kigget på det med reglerne igen. :-)
Avatar billede bas Forsker
22. november 2020 - 11:30 #5
Hej igen Ole
Endnu en gang tak for hjælpen. Jeg har nu slettet de regler jeg havde oprettet i Windows firewall.
Under "Giv et program adgang gennem Windows firewall" har jeg ud for Synolology Assistant sat flueben i Privat og Offentligt, of nu ser det ud til at fungere, uden at jeg skal deaktivere Windows firewall.