Avatar billede 1Dorte Guru
23. november 2020 - 12:51 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Filer fra videokamera

Hej.
Når jeg har optaget video fra mit videokamera er der rigtig mang forskellige filer.

Fx
THUMB.TDT
THUMB.TID
INDEX.BDM
MOVIEOBJ.BDM
00000.CPI (00000 er filnavnet for filmen)
00000.MPL
BACKUP.CPI
BAK-S00.PDI

Kan jeg godt bare slette dem?

Jeg er kun interesseret i selve videoen - i mit tilfælde 00000.MTS

Mvh Dorte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2020 - 14:42 #1
Det BURDE bare være MTS filen du skal gemme - det er den egentlige videofil. De øvrige filer er formentlig forskellige datafiler, kameraet bruger til at styre optagelsen og til at gemme avancerede egenskaber, i tilfælde af at du skal redigere filen direkte på kameraet, minirature udsnit af filmen, o.s.v.

Og så bør du overveje at konvertere fra MTS til MP4 eller et andet almindeligt format - det er ikke så forfærdelig mange afspillere der kan håndtere MTS. Det kan eks. gøres med den gratis https://handbrake.fr/

Men når nu jeg skriver burde - så tag lige og kopier MTS filmen for sig selv over på en PC, og tjek at du kan afspille den. Så vil du være 100% sikker på ikke at mangle eks. lydsporet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. november 2020 - 15:22 #2
Jeg ville aldrig slette den slags på kameraet eller SD kort der skal i kameraet igen. Filerne indeholder meta data som kameraet bruger - og nogle redigerings programmer kan bruge. Pladsmæssigt er der vel ikke det store at spare. Gem altid orginalerne - og gerne med al metadata - du ved ikke om du i fremtiden kan få gavn af det. Konverteringer svækker kvaliteten - der bruges tabsgivende komprimering.

Når jeg ser på min gamle digitaliserede fotos - kan man også se udviklingen i skærme - de ældste i formater som 640*480 pixels - 800*600 - 1152*864 - kan ærge mig lidt over jeg ikke gjorde i i bedre opløsning end min bedste skærm.
Avatar billede 1Dorte Guru
24. november 2020 - 08:19 #3
Tak for hjælpen.