Avatar billede Sebastian Rasmussen Praktikant
24. november 2020 - 00:58 Der er 6 kommentarer

Paranoid over dyr gaming-pc

Hej. Jeg har ikke prøvet at skrive sådan et her sted før, men nu prøver vi, også håber jeg at der er nogen der kan hjælpe. Jeg kan lige starte med at smide linket ind til den pc jeg har købt.
https://www.power.dk/x/p-1100870/?utm_source=ipaper&utm_medium=edm&utm_campaign=eDM-Kolding

Det er denne pc. Den står normalt til: 12999,- og dermed, vil jeg da definere den som en ret så bæst computer. Der bare noget der undrer mig. Computeren kører fint, og super hurtigt, den blir dog bare meget varm - tror jeg, jeg har jo ikke så godt forstand på det. Også er jeg også lidt bekymret for fps. Jeg håber nogle af jer kender Call of duty warzone. Det er umiddelbart et tungt spil. Pc’en kører det på ca. 100-150 fps på sådan medium settings ish, og GPU’en peaker på 82 grader. Det sys jeg bare virker lidt dårligt og mærkeligt, i forhold til mine venner som jeg sidder med, som har præcis samme grafikkort, og kører spillet på omkring 200 fps og temperaturen blir et sted mellem 55-66 grader. Det dog ikke samme pc, bare samme grafikkort. Det samme gør sig gældende for CPU’en. Den blir omtrent de 70-80 grader. Er dette normalt? Altså det lagger jo ikke eller noget, undrer mig bare over en så dyr pc ikke kører med flere fps og at grafikkortet bliver så varmt, også i forhold til mine venners grafikkort.

Det kan lige siges pc er jo ny så ingen støv og den står på bordet, hvilket giver den god rum til at “ånde” i. Håber der nogle der kan svarer på noget af dette :)
Mvh Sebastian.
Avatar billede Jan Seniormester
24. november 2020 - 06:03 #1
80 grader er for varmt.
processoren tager skade.
den skal ligge på 43-55
Avatar billede Slater Ekspert
24. november 2020 - 07:40 #2
Det er overhovedet ikke sandt, Jan.

43-55 grader er en rimelig hviletemperatur, men under spil er det ikke realistisk eller normalt. Der er intet galt i at ligge på 70-80 grader under tung brug. Det er kun alarmerende hvis den regelmæssigt kommer over 90.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2020 - 13:01 #3
er din lan-forbindelse god og stabil? Hvis wifi, så i windows store se efter 'wi-fi analyzer' - den kan vise, om den kanal, din router bruger er støjfyldt eller ligger mere frit. Du vælger kanal i wi-fi sektionen i router (typisk via browser på 192.168.0.1 )
Avatar billede Sebastian Rasmussen Praktikant
24. november 2020 - 14:03 #4
Claes57 hvad har det med mine problemer at gøre? Det forstår jeg ikke helt
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2020 - 14:35 #5
"kører det på ca. 100-150 fps" når andre kan langt højere hastighed - det er internet, eller du kører andet samtidigt, der blokerer cpu-hastighed.
Se også efter skrammel, der kom med pc - bloatware - inkl firewall/viruskontrol, der kører dobbelt - og andet, der er overflødigt, men kører alligevel
Avatar billede ecaspar Mester
24. november 2020 - 22:08 #6
Hvis det ikke er fuldstændig samme HW  cpu/gpu/ram/mb kan du ikke sammenligne med dine kammerater.
De to store faktorer er CPU og GPU. Hvis din CPU er lidt dårligere end de andres kan det forklare den lavere FPS
Og så må jeg sige at en PC som er håndbygget med udvalgte komponenter næsten altid er bedre end dem fra samlebåndende hos de store fabrikanter.
Bundkortet kan være en lidt "ringere" konfig