Avatar billede chrisrj Forsker
25. november 2020 - 13:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Få adgang fra win 7 maskine til anden win 7 maskine på samme netværk

Hejsa

Jeg vil lige starte med at oplyse, at jeg er netværksmongol, så er I advaret... ;P

Jeg har fået en pensioneret server, som har fået win 7 på.

Jeg vil så gerne have adgang til den via min nuværende pc'er som også kører win 7.

Hvordan gør jeg det?

De sidder med kabel i samme router, og routeren kan se begge maskiner.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. november 2020 - 13:52 #1
Vil du blot have adgang til dens harddisk (delt drev) eller vil du kunne fjernstyre den?
Avatar billede chrisrj Forsker
25. november 2020 - 13:54 #2
Begge dele. :)
Avatar billede Peter Forsker
25. november 2020 - 14:25 #3
kan du evt bruge Teamviewer ?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2020 - 14:25 #4
fjernstyring: https://www.computerworld.dk/art/229956/fem-smarte-programmer-giver-fjernadgang-til-computeren

del drev: https://www.altomdata.dk/netvaerk-i-windows-7/
scroll ned til afsnittet "Sådan giver du andre adgang til de mapper og drev på din computer, som du vil dele med dem."
Avatar billede chrisrj Forsker
25. november 2020 - 14:35 #5
#3: Kræver jo at man allerede har TV på maskinen - det er jeg 99,999 % sikker på at den ikke har, da det er en helt ny ren installation.

#4 Ah, fjernskrivebord naturligvis!
Men den giver fejl. :-/ Jeg ved ikke om det er indstillingerne på "min", den anden, eller begge der er problemet. <- ved du hvordan jeg tjekker det på "min"?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2020 - 15:38 #6
man skal nok være administrator på den for at kunne give fjernadgang til den, og evt skal mapper med dokumenter og billeder være delt (sikkert højreklik på mapper, og vælge deling)
I min win10 højreklikker man på mapper, og vælger 'giv adgang til' og 'fjernadgang' - men jeg har kun den samme maskine, så ingen erfaring med det.
Avatar billede chrisrj Forsker
25. november 2020 - 15:40 #7
Øv. Så jeg er NØDT til at sætte skærm mm. til før jeg kan bruge skidtet? :-/
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2020 - 15:54 #8
i hvert fald første gang - hvis du så sætter den op til 'wake on lan' i bios, og sætter den til at starte windows uden adgangskode, så vil du fremover bare kunne 'pinge' den over nettet for at starte den, og så tilgå dens delte mapper.
Avatar billede chrisrj Forsker
25. november 2020 - 15:58 #9
Suk, det var det jeg frygtede... :)

Nå, men så må jeg heller hente "kranen" så jeg kan få den op på skrivebordet... ;p
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. november 2020 - 17:21 #10
#6 fjernskrivebord kæver kun at du kender brugernavn og password på fjerncomputeren  -og så selvfølgelig at fjernskrivebord er aktiveret på maskinen !
Avatar billede chrisrj Forsker
26. november 2020 - 14:46 #11
Nå, men så fik jeg da opklaret sagen.

Der er slet ikke win7 på maskinen!!!

Suk...

Men tak for hjælpen. :)
Avatar billede kulawig Professor
30. november 2020 - 14:39 #12
Prøv at starte med TightVNC det virker på alle platforme, så kan du pille skærm af og stille den ind i skabet ;-)

mvh
michael
Avatar billede chrisrj Forsker
30. november 2020 - 16:01 #13
Hmm...interessant bud! Tak. :)