Avatar billede JN2027 Novice
25. november 2020 - 22:22 Der er 14 kommentarer

Chromecast "buffer" tid

Når jeg ser "live" sport på Yousee via chrome cast, har jeg ca 2 min. 30 sek. forsinkelse i forhold til real time.
Kan denne buffer reduceres?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
25. november 2020 - 23:22 #1
Det er egentlig et spændende problem du har gang i.
Nogle udsendelser vil man gerne se så direkte som overhovedet muligt.
Men den digitale tidsalder gør det vanskeligt.

Det digitale signal du modtager fra yousee i antennestikket, er allerede forsinket i forhold til realtime.

Chromecasten er smart og relativ hurtig til at streame ti skærmen, men en forsinkelse på 2 min. og 30 sek. er ikke helt unormalt.

Der er flere faktorer der spiller ind.

Chromecast version.
2.4 ghz eller 5 ghz Wi-Fi.
Internethastighed.

Den optimale oplevelse for at få mindst forsinkelse/lag i forhold til realtime, vil være at have er et hurtigt 5 ghz Wi-Fi, som har fuld styrke til chromecasten, og en chromecast version 3 eller nyere (hurtigere hardware).

Det kunne måske være værd at tjekke yousee på din mobil/tablet for at se forskellen i minutter og sekunder mellem streaming på chromecast versus mobil/tablet i forhold til realtime. Så har du nogle værdier at arbejde med.
Avatar billede JN2027 Novice
25. november 2020 - 23:58 #2
Mange tak for respons blød Trafikant.

Jeg har en Chromecast 2

Min internet udbyder skriver flg.:
"Mindstehastigheden på Parknets internet er for størstedelen af vores foreninger 300 Mbit download og 300 Mbit upload. Vi begrænser ikke hastigheden, så normalt vil den være langt højere – typisk mellem 300 og 1.000 Mbit."
Min router er både til 2.4 og 5 Ghz. Bruger 5 Ghz.

Hvad betyder (i nominelle størrelser/tørre tal): "...et hurtigt 5 ghz Wi-Fi, som har fuld styrke til chromecasten"?

Fint forslag at teste med mobil/pad og sammenligne lag!
Avatar billede JN2027 Novice
25. november 2020 - 23:59 #3
Har nogen erfaringer...ville en Chromecast Ultra 4 hjælpe?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
26. november 2020 - 09:01 #4
Hej JN2027.

#2: Din udbyders internethastighed ligger langt over minimumskravene for at opnå en optimal forbindelse til Chromecasten, så ingen problemer der overhovedet.
(Chromecast 4K kræver minimum 20 mbit forbindelse)

Da jeg skrev 5 ghz med fuld styrke, mente jeg, at for at få optimal forbindelse mellem router og chromecast, skal der være den mindst mulige afstand til routeren uden for mange forhindringer i form af vægge, metalplader og elektriske apparater der generer signalet. Derudover skal den kanal, der bliver brugt til 5 ghz netværket, ikke være optaget af for mange andre brugere. Det er vigtigt at bruge en ledig kanal uden for meget trafik.

Jeg blev også lidt interesseret i, hvad min egen forsinkelse på streaming via chromecasten var.

Resultatet blev en forsinkelse i fht. realtime på 1 minut og 12 sekunder.

Min opsætning består af en Sagemcom 3890v3 router med en internet forbindelse via coax-kabel (tv-antennestik) på 1 Gbit/60 Mbit (Maxspeed Telenor). Forbindelsen til chromecast v3 foregår via 5 ghz, og der er mindre end 1 meter til min router fra mit tv.

Jeg kan ikke lige se hvordan denne forsinkelse skulle kunne mindskes.
Men da du har 2 min. og 30 sekunderi forsinkelse, så synes jeg alligevel at der må være noget der kan gøres hos dig.

Hvad kan man ellers pille ved?
Desværre lader dit ikke til, at vi har nogle muligheder for at ændre bufferstørrelsen i selve chromecasten. Det ville ellers have været et oplagt sted at skære ned på forsinkelsen. Det er muligt at nogle har haft held ved at pille ved softwaren i chromecasten, men jeg tror ikke det er vejen frem, for det bliver nok for bøvlet.

Men hvis jeg finder ud af noget, så giver jeg besked.

#3: Google påstår at Chromecast Ultra er 1.8 gange hurtigere end tidligere versioner. Den har desuden en ethernet-port, så man kan tilknytte sit netværk direkte med kabel, hvilket burde give meget mindre forsinkelse på dataoverførslen.
Men jeg tror stadig, at der vil være en væsentlig mærkbar forsinkelse i forhold til realtime. Spørgmålet er vel, om det er værd at gøre noget ved problemet, eller om man skal lære at leve med det?
Avatar billede JN2027 Novice
26. november 2020 - 11:47 #5
Tak igen for hurtig respons Blød Trafikant.

Jeg har ca. 8 m og en smal gipsvæg (70mm) mellem router og Chromecast. Har bestilt en Chromecast 4 Ultra, så vil teste med kabel - spændende hvad det giver.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. november 2020 - 23:17 #6
Du skal også være opmærksom på, at du har en forsinkelse allerede når du har signalet på din pc.
Jeg har lige set på signalet fra yousee via yousee webtv på min pc, og der er ca. 1 min forsinkelse i forhold til signalet jeg ser på tv. Jeg mener, at jeg før har bemærket, at der var muligt endnu mere forsinkelse.
Så kan det evt. bare være den forsinkelse du ser, eller ser du noget på din pc, hvor du kan se, at når det castes så dukker det op længe efter.
Jeg har nul forsinkelse fra pc og til chromecast. Det jeg ser på pc ser jeg samtidig på tv via chromecast.
Det kan du evt. teste ved at sende via chromebrowseren. Der kan du caste til chromecast, således at alt du ser på din pc sendes til chromecast. Det er ikke kun tv men også alt andet du ser på pc. Skift f.ek.s mellem 2 programmer - det skal ses næsten øjeblikkeligt på tv.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. november 2020 - 23:21 #7
Du kan også læse noget om det her
https://www.google.dk/search?sxsrf=ALeKk01xmvyEAwf8W76QkpgzTd2zLyKMJQ%3A1606429046432&ei=dinAX-31GfqGwPAPlfSJ-As&q=chromecast+signal+delay&oq=chromecast+signal+delay&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIECCMQJzoHCAAQRxCwA1DswwNYm8UDYIrJA2gBcAB4AIABYYgBrgGSAQEymAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesgBAsABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjtiK3FnqHtAhV6AxAIHRV6Ar8Q4dUDCA0&uact=5
Men din forsinkelse lyder virkelig mærkelig.
Hvis min chromecast ikke kan følge med - får nok signal, viser den på skærmen, at data lægges i buffer, men når den så har fået nok data, så viser den igen det jeg aktuelt ser på pc.en. Det som var i mellemtiden er tabt.
Avatar billede JN2027 Novice
27. november 2020 - 00:44 #8
Fra pc til fladskærm via Chromecast er der næsten ingen forsinkelse - ser det samme på pc som tv.

Fra diverse livescore-tjenester på sport har jeg fundet den hurtigste og derved oplever jeg ca 2,5 min. forsinkelse fra "realtid" (livescore app på mobil) til billede + lyd streamet via Yousee + Chromecast.
Avatar billede JN2027 Novice
28. november 2020 - 00:18 #9
Testede Chromcast Ultra og i forhold til livescore-app blev forsinkelse reduceret med ml 15 og 20 sek - nu præcis 2 min 15 sek.

Vil kabel fra router til Chromcast kunne reducere yderligere?
Er blevet opmærksom på der er forskellige typer netværkskabel CAT 5e, CAT 6 etc.
Hvilket skal jeg vælge - der er stor prisforskel?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
28. november 2020 - 07:21 #10
#9: 2 min og 15 sekunder (15-20 sekunders reducering) tyder på at dit Wi-Fi er problemet, så det vil helt sikkert hjælpe med kabel. Jeg vil anbefale cat6 ethernetkabel.

Læs i øvrigt denne fine guide om emnet hos av-cables (jeg har ikke tilknytning til firmaet)...

https://www.av-cables.dk/artikel/netvaerkskabel.html
Avatar billede JN2027 Novice
30. november 2020 - 21:18 #11
Seneste nyt:
Installerede nye Cat 6 S/FTP kabler i dag - nu står router meget tæt på fladskærm. Forsinkelse er stadig 2 min. og 15 sek., når jeg streamer Brøndby-Lyngby kampuret contra livescore app på mobil.
Premier League Westham-Aston Villa 2 min. 26 sek.

Ingen forskel om jeg streamer via PC eller mobil.

Kabler reducerede altså ikke forsinkelse.

Henter jeg kamp til PC trådløst er forsinkelse i forhold til samme app 27 sek.
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. november 2021 - 10:14 #12
Jeg har samme problem og min rotter står kun 2,3 meter væk uden nogen hindring og køre 5ghz og linjen er en 1000/1000 målt til 876/836.
Mit problem er især når man ser f.eks Alle Mod 1 der spille man med live, men man når ikke se udfordringen på tvet før man skal svare på appen pga forsinkelse, virkelig pisse irriterende. Men ser man det på tlf. Er der ingen problemer så ergo må det være et chromecast problem.

Meeen min teori son jeg har lagt mærke til på Facebook godt nok. Er når jeg joiner en livestream så Loader den også en buffer. Men Facebook husker hvilket tidspunkt du trykkede start og afspiller derfra hvor man har trykket sig og spiller dermed med forsinkelse, man har så bare muligheden for at spole frem til hvor det live punkt er og så er du med direkte.
Tænker det fungere nogenlunde på samme måde på chromecast, måske google kan løse dette ved at lade en vælge Buffer tid og evt lade en spole frem når man har startet programmet.
Avatar billede JN2027 Novice
14. november 2021 - 15:38 #13
Når jeg caster via DRs app er der kun ca. 45 sekúnders forsinkelse og det samme med Discovery+ app jeg tænker det er Yousee, der forsinker signal. Hvorfor de har brug for så meget buffer, vil de ikke svare på. :-(
Avatar billede soenderskov Seniormester
14. november 2021 - 19:27 #14
Jamen Jeg streamer både fra DR egen app, stofa webtv og viaplay tv så har testet lidt dog har jeg ikke taget tider. Men det jeg kan se er at jeg ikke når at kunne stemme i Alle mod 1. Når de forklare på tv'et som jeg streamer, ja så er afstemningen allerede afsluttet i appen pga forsinkelsen. Meen ser jeg udsendelsen på en anden tlf i DR appen og bruger mon egen tlf til Alle mod 1 app så passer det hele fint.

Men ja div. udbydere har lidt forsinkelse men dog ikke så meget.

Vil vove at påstå at det her rod ligger i Googles teknologi.