Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 15:35 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Combo boxe og ubundne felter i listevisning

Jeg har en tabel med felterne MasterID og DetailID (den binder Master og Detail tabellerne sammen. Den bliver vist i listeform (skal bruges som subform til Master form)
Jeg har lavet en combobox, der slår i Detail tabellen og viser Text1, Text2, mens DetailID er skjult i opslaget.
Jeg har lavet 2 unbound felter i min form txtText1 og txtText2.
I miin AfterUpdate kode kan jeg godt fange værdierne for Text1 og Text2, men når jeg sætter dem blver det hele kolonne, der får værdierne ...
Så hvordan skal koden se ud for at det kun er feltet i den række jeg står på????

Pft :)
Avatar billede Gustav Ekspert
30. november 2020 - 16:08 #1
Det kan man ikke. Ubundne felter/kontroller i en fortløbende formular/rapport vil altid have den samme værdi.
Hvis de skal være forskellige, skal feltet bindes til et felt i formularen/rapporten.
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 17:33 #2
Hm ... Hvis jeg laver min subform på en query kan jeg få vist alle de ønskede data uden problemer ...
Har du så et forslag til hvordan jeg kan håndtere en ny række? Jeg er meget åben for forslag :)
Avatar billede Gustav Ekspert
30. november 2020 - 17:46 #3
Må indrømme, at jeg ikke helt er med.
En ny række? Det er vel bare at oprette en ny record?
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 18:46 #4
Hvis jeg har en subform, der er bygget på en query kan jeg ikke, i min subform, gå ned på 'ny record'. Det kan jeg gøre hvis min subform er bygget på den tabel, som jeg vil oprette en ny record i.

Så hvis jeg bruger en query-baseret subform er jeg meget åben for forslag til hvordan jeg kan tilføje en record i den tabel, som er en den af queryen i min subform.
Avatar billede Gustav Ekspert
30. november 2020 - 19:12 #5
Så er det jo fordi, forespørgslen ikke er opdaterbar. Det må den være - ellers må du kalde en VBA funktion, der tilføjer en record med DAO eller kalder en tilføjelsesforespørgsel.
Det første kan gøres på formularens RecordsetClone og vil ikke kræve genforespørgsel af formularen; det vil den anden mulighed derimod kræve.
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 19:36 #6
Kan du lægge et link el.lign, der beskriver opdaterbar forespørgsel?
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 19:39 #7
Når jeg søger får jeg forklaringer på hvordan man laver en update query (update tabel set ...) Og jeg antager at det ikke er det du snakker om
Avatar billede Gustav Ekspert
30. november 2020 - 19:53 #8
Du kunne jo poste din aktuelle forespørgsel. Men hvis den har noget med DISTINCT eller GROUP BY kan den ikke tilføje poster.
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 20:04 #9
Master tabel hedder Overtoej. Indtil videre har jeg brugt denne query til min subform, hvor Intersection 'binder' Overtoej (master) og Lukning (Detail) sammen.
Så en meget simpel forespørgsel.

SELECT Intersection.[Overtoej Number], Intersection.[Lukning Number], Intersection.Volume, Lukning.Lukning, Lukning.Farve
FROM Lukning RIGHT JOIN Intersection ON Lukning.[Lukning Number] = Intersection.[Lukning Number];

Så forslag til hvordan jeg indsætter en ny række i Intersection tabellen :)
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2020 - 20:10 #10
Try including The primary key/foreign keys in the query, then try updating directly in the query
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2020 - 20:15 #11
The sub form will normally only contain data from the detail table.
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. november 2020 - 20:57 #12
I min query er Intersection.[Overtoej Number] og Intersection.[Lukning Number] nøglerne til master hhv detail tabellerne. Så de ER med.
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal kunne opdatere direkte???
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2020 - 08:37 #13
in your original question you wrote "MasterID og DetailID  (den binder Master og Detail tabellerne sammen"

I must admit, I'm not sure what you are trying to do :-(
Is it possible to send an example of the dB, and an explanation of the problem?
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2020 - 23:06 #14
Solution (very simple explanation)

There are three tables in a many-to-many relationship.
On the main form Overtoej
And on the sub form the link table (intersection) and the table on the other side of the many relationship (Lukning).

What Petersen7913 wants is to be able to make a selection from the combo, which creates a new record in intersection and at the same time display the data from Lukning.

Sub form is based on an updatable query:
SELECT Intersection.Overtoej, Intersection.Volume, Intersection.Lukning, Lukning.Lukning, Lukning.Farve
FROM Lukning LEFT JOIN Intersection ON Lukning.[Lukning Number] = Intersection.[Lukning];

The row source for the combo on the sub form:
SELECT Lukning.[Lukning Number], Lukning.Lukning, Lukning.Farve FROM Lukning ORDER BY Lukning.[Lukning], Lukning.[Farve];
Avatar billede petersen7913 Forsker
02. december 2020 - 07:41 #15
Takker og bukker :)
Avatar billede terry Ekspert
02. december 2020 - 13:15 #16
Not sure how, but you can accept my answer and mark question as close.

And glad to hear we are able to help ;-)