Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
01. december 2020 - 17:42 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan forhindre Word i at åbne en download fra min gmail?

Hver gang jeg downloader et vedhæftet dokument fra min gmail, åbner Word dokumentet, uanset om det er i Word eller PDF format, hvilket er irriterende da jeg skal videresende PDF formatet, som Word omdanner til Word doc.
Hvordan forhindres denne Word åbning af download?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. december 2020 - 18:07 #1
Prøv at gå ind i standard apps i indstillinger og find "standard app efter filtype". Tjek her at det rette program til at åbne er valgt til de filer du downloader.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
01. december 2020 - 21:05 #2
Prøvede dit forslag, men der kommer intet frem om hvorfor Word 'overtager' f.eks. et PDF dokument og konverterer det til *.doc (et Word dokument).
Jeg skal jo bare downloade dokumentet UDEN at Word automatisk åbner dokumentet
Avatar billede falster Ekspert
01. december 2020 - 23:36 #3
Et langskud - da Word siden 2013 har kunnet åbne pdf'er:

Hvis du har et Adobe (Acrobat) produkt installeret, så gå i indstillinger og led efter "Vælg PDF-standardbehandler" e.l. og tjek, om den er sat korrekt.

F.eks.:

Åben Adobe Reader
Vælg Rediger -> Indstillinger -> Generelt
Tryk på knappen Vælg PDF-standardbehandler
Vælg Adobe Reader i listen og tryk OK og efterfølgende OK igen
Avatar billede falster Ekspert
01. december 2020 - 23:42 #4
02. december 2020 - 09:22 #5
Hej
Dobbeltklikker du på dokumentet? Det lyder sådan.

Hvis du i stedet peger på filen (uden at klikke) får du vist en lille firkant med en pil der peger nedad.
Klik på den. Så får du mulighed for at gemme filen.

Det er lidt forskelligt hvordan muligheden viser sig alt efter hvilken browser du bruger. (Mit eksempel er fra Firefox - hvis du bruger Chrome så brug vejledningen som "falster" henviser til)

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
02. december 2020 - 11:45 #6
Tak til Falster i svaret 'Endnu et "hvis" ' for løsningen. Det var under "Indstillinger" -> "Avanceret" ->"Plasering" at der var en tilføjelse "Åbn", hvor man klikkede på firkant: "Skift" og "Åbn" forsvandt. Herligt. Jeg kan nu downloade uden at PDF filen åbnes i Word.
Mange tak
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2020 - 14:22 #7
Fedt😊