Avatar billede Larsen785 Juniormester
01. december 2020 - 22:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

BSOD - Kan ikke fjerne Windows opdateringer, og nye vil ikke installere

Hej med jer

For en halvanden måneds tid siden oprettede jeg et spørgsmål herinde, fordi min computer blev ved med at få BSOD med fejlkoden DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Efter noget rådslagning med kloge folk, rengjorde jeg computeren for støv og Windows installerede nogle opdateringer. Herefter oplevede jeg ikke problemet med BSOD'en længere. Tråden kan findes her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1034910?k=8366230

Nu er den så tilbage med samme fejlkode i dag i forbindelse med at jeg spiller World of Warcraft. Jeg kan umiddelbart godt bruge internettet osv. normalt. Windows har hentet opdateringer automatisk, og forsøgt at installere dem, men en enkelt er fejlet.

Opdateringerne er:

Kvalitetsopdateringer
- KB4023057 (Installeret 29-11)
- KB4586786 (IKKE installeret 29-11)

Driveropdatering
- Razer inc - HID Class - 6.2.9200.16485 (installeret 29-11)

Definitionsopdatering
- KB2267602 version 1.327.1890.0 (installeret 01-12)
- KB22677602 version 1.327.1715.0 (installeret 28-11)

Andre opdateringer
- KB 890830 (installeret 01-12)

Windows Update forsøger ihærdigt at installere en funktionsopdatering til Windows 10, version 2004, men den har prøvet flere gange nu, og det kan ikke lade sig gøre. Den går i stå omkring de 76 procent, og begynder så at downloade igen osv. i en uendelighed.

Der er to andre opdateringer, som den fejlende opdateringer lader til at blokere for, så de ikke kan komme i gang. Det drejer sig om KB4586878 og Razer HID Class - 6.2.9200.16485 angiveligt, selv om den jo burde være installeret d. 29. november jf. oversigten.

Jeg kan ikke få lov til at fjerne nogen af de installerede opdateringer, hverken via "Fjern opdatering" funktionen i opdateringsoversigten eller via Genopret funktionen. Den første giver mig en liste, hvor ingen af de nyligt installerede opdateringer figurerer, og sidstnævnte funktion siger bare, at den støder på et problem, når den forsøger at afinstallere den seneste kvalitetsopdatering, og går herefter tilbage til menuen.

Nogen forslag til, hvad jeg kan gøre? På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. december 2020 - 06:04 #1
Prøv at køre en direkte opdatering til den seneste  version 20H2
Herfra! Vælg Opdater nu.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Larsen785 Juniormester
02. december 2020 - 17:19 #2
Ok, jeg har ikke de bedste oplevelser med at installere større Windows 10 opdateringer, men det prøver jeg så.

Ville være rart, hvis jeg kunne finde en måde at afinstallere de andre ting på, da min computer fungerede fint før den sidste runde af opdateringer.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2020 - 18:23 #3
#2 Man kan under opdaterings oversigten vælge at fjerne opdateringer.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
02. december 2020 - 18:39 #4
Hej 220661

Det har jeg forsøgt, men jeg kan ikke se de pågældende opdateringer på den oversigt over fjernbare opdateringer, som bliver genereret.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2020 - 18:44 #5
Jeg vil anbefale dig at prøve følgende:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende kommandoer ind en af gangen og tryk enter
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver linje
5. Herefter indsætter du
sfc /scannow
6. Genstart din PC og se om problemet med opdatering stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid
https://ibb.co/xXWZnh3
Avatar billede Larsen785 Juniormester
03. december 2020 - 17:04 #6
Hej igen

Tak for forslag, 220661. Jeg fulgte det først råd i tråden i går, og installerede efter en længere proces den seneste version af Windows 10. Det har dog ikke løst problemet, da BSOD'en kom igen, efter at jeg havde spillet i omkring 10-15 min. Til gengæld finder Windows ikke nogen udestående opdateringer nu.

Jeg har netop startet den op igen mhp. at kigge lidt nærmere på tråden her osv., men den lukkede nu ned fra skrivebordet med en anden BSOD fejl, som resulterede i et genstart med efterfølgende besked fra genoprettelsesfunktionen om:

PC'en skal repareres, da operativsystemet ikke kan indlæses, da systemfilen med registreringsdatabasen mangler eller indeholder en fejl.

Fil:\windows\system32\config\system
Fejlkode: 0x0000098

Du skal bruge genoprettelsesværktøjer.

Efterfølgende har jeg dog startet systemet op igen, og det virker stabilt.

Jeg har en Razor mus, og Synapse værktøjet til denne er lige blevet opdateret samtidig med de andre ting, og bliver ved med at bede mig om ret til foretage ændringer på min computer. Det sker efter hver genstart/BSOD. Jeg ved ikke, om det kan være relevant på nogen måde.

Jeg prøver at følge dit forslag nu her, 220661, hvis altså ikke systemet bryder sammen forinden.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
03. december 2020 - 20:12 #7
Forsøgte mig med DISM, ingen problemer tilsyneladende.

Jeg har netop forsøgt at køre spillet, hvilket fik BSOD'en til at komme op indenfor ca. 10 min, og herefter fik jeg en ny fejlkode, der forhindrede mig at komme ind i Windows:

Operativsystemet kan ikke indlæses, fordi kernen mangler eller indeholder fejl.

Fil\windows\system32\ntoskrnl.exe
Fejlkode: 0xc0000221

Og så at jeg skal bruge genoprettelsesværktøjer mv.

Nogen ideer?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2020 - 21:08 #8
Har du tjekket din pc temperatur?
Kan du i logbogen se noget der melder fejl med røde kryds.
Kernel fejl opstår hvis pc lukker pludseligt ned.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
05. december 2020 - 12:14 #9
Nej, det har jeg ikke. Slog logbog op, og tænker, at du mener Windows Event Viewer? Jeg prøver at tjekke den, når jeg kommer hjem igen om en times tid.

Hvordan tjekker man computerens temperatur? Er der et indbygget program til det, eller kan du anbefale et godt et?
Avatar billede Larsen785 Juniormester
05. december 2020 - 14:18 #10
Ok, det ser ud til, at det overstået. Computeren vil ikke starte op nu overhovedet, selv når den får lov til at stå lidt, hvilket ellers fungerede før.

Er der noget andet, jeg selv kan gøre i forhold til at finde ud, hvad der er galt, eller er det bare at få den til lægen eller købe en ny så at sige?
Avatar billede Larsen785 Juniormester
07. december 2020 - 01:08 #11
Efter jeg prøvede at teste computerens opstart ved kun at sætte strøm til og intet andet, lykkedes det efter nogle opstartsforsøg at få den til ikke at slukke med det samme igen.

Jeg har herefter haft held til at få den startet op igen og over i fejlsikret tilstand, hvor jeg har forsøgt at kigge på loggen. Der var et hav af fejl og advarsler, bl.a. fire kritiske fejl (Kernel-Power), en masse disk fejl, samt mange fejl ved AppReadiness, DistributedCOM, ESENT.

Efter jeg er kommet over i fejlsikret tilstand har jeg ikke haft nogen nedlukninger. Jeg forsøgte at køre et Malwarebytes scan tidligere, men jeg kunne ikke få lov til at åbne programmet. Jeg lavede derfor en fuld scanning med ESET online scanner, hvilket efter en 4 timer fandt 5 PUP, og en trojaner kaldet "variant of Win32/Packed.Themida.HPQ trojan".

ESET fjernede angiveligt det hele. Nogen input herfra? På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2020 - 06:48 #12
Du skal nok arbejde lidt med den appreadyness fejl du får De andre to er ikke skyld i nedluk. Jeg har dem også på min pc og  er almindeligt på Win 10. Kerne  fejl får du automatisk ved bsod.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
07. december 2020 - 14:44 #13
Ok, den fejl kom ellers ikke igen, da jeg fik startet computeren op i normal tilstand, men det er noteret til fremtiden.

Til gengæld har jeg lige brugt de sidste 4 timer på at køre chkdsk, hvilket nu har resulteret i....en ny blå skærm. Med fejlkoden NTFS File system. Så nu er Windows gået i gang med endnu en omgang chkdsk ser det ud til.

Computeren var meget langsom til at starte op i almindelig tilstand, men der var ingen nye diskfejl, blå skærme eller noget, dog prøvede jeg ikke at starte fx WoW op igen, så jeg ved ikke, hvordan den ville have håndteret en mere krævende opgave end Google Chrome.

Det virker efterhånden som om, at det er lidt ligegyldigt, hvad jeg gør med den, så finder den en ny fejlkode, selv når Windows forsøger at reparere sig selv.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
07. december 2020 - 20:19 #14
Efter fjernelse af virus og anden runde af chkdsk ser det ud til, at systemet kører normalt igen. Markerer det her som løsningen.