Avatar billede AGJ Praktikant
09. december 2020 - 21:24 Der er 14 kommentarer

Flytning af data fra flere ark til seperate celler - auto?

Hej.

Jeg har en projektmappe med følgende:

12 ark (Januar-December)
1 masterark (Sammentælling/statistik)

På hvert ark er der en sammentælling af månedes statistik, denne skal jeg have overført til masterark for at have dem samlet til et samlet overblik.

Er der nogen nemmere måde at flytte denne data end at markere en celle i masterark og bruge sum? Altså er der en formel hvorved jeg kan oprette kæden fra 12 ark til 12 celler på masterarket?

Adam
Avatar billede store-morten Ekspert
09. december 2020 - 21:53 #1
Prøv: =SUM(Januar:December!A1)
Avatar billede AGJ Praktikant
09. december 2020 - 22:03 #2
Den formelt virker ikke, idet den samler data fra de 12 ark i en celle (laver et total) og det er ikke hvad jeg mangler :)

Ved ikke om min forklaring er god nok af hvad jeg har og hvad jeg har behov for..
Avatar billede kim1a Ekspert
09. december 2020 - 22:11 #3
Formlen indirekte kan også det du efterspørger:

=indirekte([celle med navn på ark]&"!B1")
Vil give dig B1 på det ark der står i cellen du vælger - husk at tingene skal være 100 % ens, så det kan være en ide at skrive referencen så den virker, derpå sætte en ' foran (så du har det i skrift) og så sikre du skriver det samme.
Avatar billede AGJ Praktikant
09. december 2020 - 22:38 #4
Den forstår jeg ikke - Kan du uddybe?
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 23:31 #5
Prøv evt. at se på funktionen Konsolider.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. december 2020 - 08:46 #6
Det kan være vi ikke forstår hvad du ønsker.

Måske det er bedre du uddyber hvad det ikke er du forstår.
Avatar billede Jan K Ekspert
10. december 2020 - 10:32 #7
Måske misforstod jeg i første omgang. Er det sådan, at du i masterarket har en celle for hvert af dec12 ark, og du vil have overført summen fra hvert ark til disse 12 celler?
Avatar billede M.O Seniormester
11. december 2020 - 14:34 #8
Er de 13 ark i én excel fil?
i så fald er det muligt at du på masterarket indsætter et = i den celle hvor du ønsker sammentællingen fra Eks. Januar - derefter klikker du på Januar arkes sammentællings celle.
Avatar billede AGJ Praktikant
12. december 2020 - 00:23 #9
M.O

Ja - Alle ark er i en fil.

Jeg er godt klar over at jeg i masterark kan bruge (=) og derefter klikke på januar ark og vælge den celle der skal vises på masterark, men er der en hurtigere/nemmere måde at gøre det på? Det er mang klik man ellers skal igennem nemlig :D
Avatar billede kim1a Ekspert
12. december 2020 - 12:34 #11
Altså hvis du først har lavet klik for en celle kan du kopiere den celles indhold, så skifter referencen forudsat du ikke har lavet det til en fast reference (brugt $ foran række og eller kolonne)
Avatar billede Jan K Ekspert
12. december 2020 - 16:02 #12
#11 Du kan ikke kopiere uanset om der ed relative eller absolutte referencer, når det er arkene, som skifter.
Avatar billede Jan K Ekspert
12. december 2020 - 16:05 #13
#10 vil virke, men er det kun 12 ark, må det være lige så hurtigt at gøre det manuelt.
Avatar billede M.O Seniormester
14. december 2020 - 11:20 #14
AGJ

Jeg tror ikke jeg har forstået hele problematikken eller så ser vi forskelligt på hvad mange klik er - Jeg tæller 24 klik for at have skabelonen klar?