Avatar billede cyperbent Mester
11. december 2020 - 16:54 Der er 6 kommentarer

Køre gamle spil på 16-32 bit i Windows 10

Er det muligt og køre gamle spil som har kunnet installerer på ældre versioner af Windows på Windows 10?

Har forsøgt og installere nogle gamle spil på Windows 10, men de kan ikke køres også selvom jeg forsøger med programkombinalitetstesten.

Er der andre måder man kan komme til og køre ældre spil på Windows 10?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 17:21 #1
Ja - selvfølgelig. Og nej, det kan man ikke.

Det afhænger fuldstændig af de enkelte programmer (spil).

Er det noget der skal bruges intensivt, kan man nok godt "lege" sig frem til mange ting, men ikke alt.

Det langt mest sikre vil være at lave en såkaldt virtuel maskine, med det relevante operativsystem, og så installere programmet her.

Microsoft har det gratis "Hyper-V" tilgængeligt, der dog er bedst til nyere operativsystemer. Oracle har deres "Virtual Box", der også er gratis, og favner de fleste gamle operativsystemer. https://www.virtualbox.org/

Virtualisering vil sige at man installere et af ovennævnte programmer på sin PC - og i dette program kan man lave en "virtuel" PC, hvorpå man installerer det operativsystem man ønsker. På den måde kan man lave meget gamle maskiner, eller andre specielle opsætninger, på en helt almindelig PC. Oven i købet kan man køre flere samtidig.

Det kræver dog flere ting:

* En OK moderne PC (man skal kunne afse RAM, diskplads og CPU-kraft til en ekstra PC - men er den gammel, er det ikke så svært endda).
* Installationsmedie til det pågældende operativsystem - som ISO fil (andet kan lade sig gøre, men er for "superbrugere")
* Gyldig licensnøgle til det pågældende operativsystem
* Tid og lyst til at fordybe sig i det virtuelle program, man vælger at benytte.

Har man først fået sat gang i sådan et virtuelt miljø, er der meget få gamle programmer/funktioner, man ikke kan bruge på en moderne PC. Men er man helt blank, er der altså en hel del at lære.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. december 2020 - 17:22 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 17:55 #3
Ovenstående ser ud til at beskrive Virtual Box - det er absolut en mulig løsning.

Vær dog opmærksom på at selv på Windows XP kan 16bit programmer være en udfordring... - her skal vi helst tilbage til Windows 98 for at køre det ordentligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2020 - 08:44 #4
Har ikke selv prøvet det men har set noget med Dosbox (tror jeg det hedder) hvor man tildeler plads på harddisken til at lægge spillende på og køre dem fra DosBox Prøv evt at se video her https://www.youtube.com/watch?v=5yBr-n_ee2E
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2020 - 10:06 #5
Det er rigtigt - Dosboks er også et virtualiseringsprogram - med indbygget "dos". Den er fortrinlig til gamle DOS programmer, men dur (så vidt jeg ved) ikke til Windows baserede programmer. Der er man nødt til at steppe op til virtual-box (Eller et andet grafisk virtualiseringsprogram).
Avatar billede f-arn Guru
12. december 2020 - 17:59 #6
Med PIF filer og en virtuel XP kan man altså komme langt 🙂