Avatar billede Rosie Novice
14. december 2020 - 20:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke starte

Hej.
Min stationære computer ville ikke starte her til morges. Jeg mistænker at det er strømforsyningen der er gået, da det er det ældste element og mit bundkort er det sidste jeg skiftede ud. Men vil gerne have hjælp til at vide mig sikker.
Det er der skete er: tænder og tændknappen står og blinker konstant og jeg kan se at der også blinkes på bundkort... kan høre en tak-tak-atk lyd, som om at den prøver at starte op. Da jeg kort tid senere prøver at tænde igen, er der ingen blink fra start-knappen, men fortsat blink fra bundkort... blæserne kører...
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2020 - 21:20 #1
Den lyd, du hører, er forhåbentligt ikke den her:

https://www.youtube.com/watch?v=J09pWNQPK7U
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. december 2020 - 21:47 #2
Det var også min første tanke: kliklyde fra HDD´en.... ikke noget godt tegn😓
Avatar billede Rosie Novice
14. december 2020 - 21:58 #3
Nej. det var ikke den lyd jeg hørte... HDD er lige så gammel som bundkort.. begge købt for 3 år siden... strømforsyning er dog 13 år gammel...det er derfor jeg mistænker at den har udlevet sin levetid...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2020 - 22:24 #4
Hvis du tager strømmen fra pc og derefter trykker og holder stat knappen nede i 30 sekunder. genmonterer strøm og så prøver start, er der så en ændring i måden den reagerer på?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2020 - 22:24 #5
stat = start :-)
Avatar billede Rosie Novice
15. december 2020 - 12:00 #6
det er afprøvet... ingen ændring... blæseren over cpu går igang og bundkort står og blinker...
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2020 - 12:24 #7
De blink på bundkortet er formentligt fejlmeldinger. Betydningen af dem kan du læse dig til i vejledningen til dit bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2020 - 14:04 #8
Du kan prøve, at tage harddisken ud, og starte op på en USB med Linux. For eksempel Linux Mint. https://www.linuxmint.com/edition.php?id=267
Starter maskinen op med Linux, er det ikke strømforsyningen.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2020 - 18:30 #9
Avatar billede Rosie Novice
25. januar 2021 - 13:30 #10
det var psu der var holdt op med at virke..tak for hjælpen og beklager det sene svar