21. december 2020 - 18:24 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

windows update katalog

hej jeg forsøger at downloade opdatering fra https://www.catalog.update.microsoft.com til den gamle windows xp :D og jeg kan godt downloade dem.men jeg er nød til at downloade en efter en :( er der en måde jeg kan downloades alle på :) god jul til alle :)
Avatar billede Mikael Ekspert
21. december 2020 - 18:48 #1
Hvilken Xp vil du update fra ?? Sp3 eller ?? ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. december 2020 - 19:30 #2
Der findes et projekt, WSUS-Offline, som går ud på at downloade alle opdateringer til en given version, for senere at kunne installere.

Du finder downloads til den på https://download.wsusoffline.net/

De nyere versioner understøtter dog ikke gamle, udgåede versioner af Windows - så du skal ned og grave i arkivet og finde v 9.2.1 der skulle være den sidste der supporterede Windows XP.

Når du har hentet alle opdateringerne, kan du køre installationsprogrammet, der vil installere alle opdateringerne i korrekt rækkefølge - og hvis du vælger det, evt. selv genstarte PC´en for at fortsætte yderligere installationer.

Den understøtter også Microsoft Office - så den kan du jo passende tage med, hvis der er behov for det. Men husk at Office skal være installeret først.
Avatar billede Mikael Ekspert
21. december 2020 - 19:36 #3
#2.. Kender ikke den du henviser til.
Men spørgsmålet er HVAD trådstarter vil update fra/til ??

Er det "bare" update fra en gammel XP sp1 og til sp2 og igen til SP3 ??

Eller mener han noget andet ?? ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2020 - 19:43 #4
#2 Det at spørger her ønsker er et medie der kan bruges til at installere på flere computere med forskellig hardware.
Kan WSUS-Offline projektet håndtere dette?
Vi har været inde på problematikken før:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035569
Avatar billede Mikael Ekspert
21. december 2020 - 19:51 #5
#4 Nåååååh sådan.. Jamen så går jeg da på juleferie ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. december 2020 - 20:24 #6
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad der menes med "forskellig hardware". Hvis hardwaren understøttes af Windows XP, kan den vel installeres... - det har ikke noget med opdateringerne at gøre.

Eller har jeg glemt noget? - der var SATA/AHCI driverproblemer i Windows XP, men det er jo bare at finde de rette drivere - så det har igen ikke noget med selve XP at gøre.

Hvis målet er at slipstreame opdateringerne ind i en original XP installation, så henter WSUS-Offline alle opdateringsfilerne, så ja, de vil kunne slipstreames ind i en installation - men det skal der bruges et andet program til (WSUS-Offline kan så vidt jeg ved ikke). De ligger i wsusoffline\client\wxp\dan\.. kataloget (Eller andre slutbogstaver for andet sprog).
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2020 - 22:16 #7
#6 Slutproduktet af det installationsmedie der skal oprettes, skal direkte kunne bruges til at installere Xp på computere hvor hardwaren ikke er den samme.
Jeg har på tråde fra Microsoft læst at opdateringer man skal bruge til en given enhed kan være hardware og software relaterede, så den løsning der skal laves skal kunne håndtere dette på alle enheder.
Jeg har ikke erfaringer med noget der kan det, og jeg beskrev i forrige tråd hvad jeg mente man kunne gøre.
Men det var så ikke godt nok for spørger her.
21. december 2020 - 23:06 #8
hej jeg vil lave en windows xp installation ISO med opdateringerne men når jeg prøver og download  opdateringerne  fra Microsoft sker der ikke noget der er 696 filer
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 08:56 #10
#8 Held og lykke med det projekt😉
Håber du får det til at virke når du bruger så lang tid på det. Er det kun få computere er dit projekt i mine øjne spild af tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 08:57 #11
Og du skal jo også tænke på du formodentligt skal bruge forskellig licens på hver pc.
22. december 2020 - 14:27 #12
det er er problemet at jeg kan ikke Downloade fra Microsoft®Update-katalog
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 19:58 #13
Og du har ikke fundet ud af at bruge WSUS-Offline?

Jeg tror dog du kommer ud for flere problemer - at hente opdateringerne er ikke nok. De kan ikke bare lægges ved en eller anden installations-DVD - de skal slipstreames ind i installationen i den rigtige rækkefølge.

Jeg havde i sin tid fornøjelse af nlite, et lille program der hjalp med at slipstreame. Men når man kom op på mange tilføjelser, endte projekterne som regel med ikke at virke, formentlig grundet dobbelte fejlrettelser og lignende. Du kan læse lidt om hvordan på https://www.raymond.cc/blog/slipstreaming-windows-xp-service-pack-2-and-create-bootable-cd/

Jeg kan stadig ikke errindre at der skulle findes nogen som helst hardwarerelaterede opdateringer blandt Microsofts opdateringer, så den tror jeg ikke på. Men som sagt tidligere, skal drivere til den enkelte hardware selvfølgelig findes, ligesom specielt disk-controller drivere fandtes i op til 3 forskellige versioner - og var den rette version ikke på systemet, kunne Windows installationen ikke se harddisken. Ligesom HAL typen kunne kræve re-programmering af drivere i multi-boot miljøer.
22. december 2020 - 21:21 #14
hej har downloadet alle windows xp opdateringer men nlite tare den ikke rækkefølge selv :)
22. december 2020 - 21:23 #15
har prøvet WSUS-Offline men jeg kunne ikke få den til at downloade
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 21:47 #16
Så kan jeg da dele dem jeg har hentet - https://fasan44.dk:5001/sharing/RuApQrU3H

Adgangen udløber til nytår...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 21:52 #17
Hov - læser lige at du HAR hentet alle opdateringer. Var det ikke det spørgsmålet ellers gik på?

Som sagt er jeg ikke sikker på at nLite forstår rækkefølgen. Det skal jo ses i lyset af at nogle opdateringer er blevet annulleret senere, og erstattet af en anden opdatering. Det giver jo eks. heller ikke mening at installere alle de opdateringer der hørte til oven på en SP2, hvis du senere lægger SP3 oven i. Så får du et alt for stort og ustabilt grundlag, der vil tage en evighed at installere, og formentlig ende med en masse fejl.

Skal man endelig køre sådan et system op, ville jeg nok have en kørende XP, og installere opdateringerne på denne. Når alle opdateringer var på, ville jeg gå i oversigten over installerede opdateringer og se, hvilke der rent faktisk stadig er på systemet.

Sidste gang jeg brugte nLite, var netop på en SP3. Den endte med at være ubrugelig - jeg kan ikke huske hvorfor, men sjovt nok har jeg ISO´en endnu...
22. december 2020 - 23:55 #18
Hej Ole jeg har downloadet dem alle fra Microsoft®Update-katalog
https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx
til en mappe men når jeg køre inport processen får jeg fejl hvor den skriver update inport kunne ikke skrives og som, du skriver i #17 jeg har bare tage alle fra 2001 til 2014 til en mappe og så har jeg bare tage dem alle ind i litte
men det link du sendte er det lige til at sette ind eller skal jeg starte med en bestemt KB og til KB
23. december 2020 - 01:39 #19
hej ole #16 jeg prøver at downloade dem i morgen
23. december 2020 - 12:06 #20
den downloader nu nu i MB :)
23. december 2020 - 14:06 #21
hej ole_madsen 1000 Tak for hjælpen til spiller du Prøvet lige og installer windows xp og den var  fuld fuld opdateret :) 1000 Tak for hjælpen og ringet glæde jul til dig og godt nytår til den tid :)