Avatar billede Dan Hansen Juniormester
21. december 2020 - 21:07 Der er 3 kommentarer

Mirror pc / Cast pc til TV

Hej Alle,
Jeg har en stationær pc uden bluetooth, som jeg gerne vil kunne mirror skærmen op på et tv, der er på samme netværk.

Min bærbar kan det - ligger nede ved "Meddelelser" til højre for uret (Windows) - men min stationære kan ikke.

Jeg synes at kan forstå, at det er Bluetooth der skal til.
Er det korrekt og hvad ville så være den rigtige BT USB-stick til den stationære at købe?

Tak for hjælpen på forhånd.

/Dan
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. december 2020 - 21:53 #1
Jeg har aldrig hørt det skulle kunne køre over Bluetooth - det plejer at være WiFi - og det er mere sandsynligt det er det du mangler i din stationære.

Har du prøvet at taste Windows+P - det er så vidt jeg ved den samme genvej (og så "oprette forbindele til trådløs skærm").

For en god ordens skyld er det ikke helt samme teknologi som at "Caste til Chromecast" - men vist stort set det samme som "Miracast".
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
21. december 2020 - 22:46 #2
Spørgsmålet er om en stationær uden wifi, men på samme netværk faktisk kan gøre det? Kan nu se online, at man bør aktivere Printer og Fildeling for at det virker.

Det må jeg prøve i morgen, når jeg kan teste det på den pågældende pc.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. december 2020 - 23:03 #3
Miracast er en supersmart standard, som gik sin sejrsgang i 2013-2014. MIcrosoft bakkede varmt op om standarden, men den er desværre er blevet modarbejdet af både Apple, Google og Intel, som opfandt deres egne trådløse casting-standarder. Det har været en meget skidt udvikling, som perfekt beviser, hvorfor der er brug for fælles standarder, hvis ikke forbrugerne skal holdes for nar af procudenterne hvert andet eller tredje år.

Jeg kan uden problemer caste min Huawei telefons skærm til mit TV, men hvor min gamle Lenovo bærbare fra 2013 understøttede WiDi/Miracast, har ingen af mine nyere PC'er villet lege med. Det kan vi desværre takke Intel for, som droppede WiDi i 2015.

Så vidt jeg kan læse mig til, er der desværre langt mellem nye PC'er, som understøtter Miracasting.