Avatar billede narrehat Juniormester
22. december 2020 - 20:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Import af gamle mails fra usb stick til windows 10 mail.

Jeg har langt om længe fået taget mig sammen og fået købt en ny pc, men jeg kan ikke umiddelbart finde ud af at importere alle mine mails fra min gamle pc som jeg har i en folder på en usb stick.

På min gamle pc med Windows Wista brugte jeg "Windows mail" klienten men det eksistere vist ikke i Windows 10, kan kun finde "Outlook" og "Mail" klienter eller app som det hedder nu, og i sidstnævnte kan jeg mystisk nok ikke finde noget import værktøj.

Er der nogen der har erfaring med det ?.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2020 - 21:14 #1
Jeg håber dette link kan hjælpe:

https://www.youtube.com/watch?v=96R86ZbBvHA
Avatar billede narrehat Juniormester
22. december 2020 - 21:36 #2
Hej og tak.
Har gost set den video, og den hjælper mig ikke, det er jo 2 forskellige mail klienter.

Windows Wista - Windows Mail.
Til
Windows 10 - Mail
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2020 - 21:57 #3
Jeg kan godt huske Windows Mail, fra dengang jeg have en pc med Vista, men Vista droppede jeg i oktober 2009 da Windows 7 kom på markedet. I Windows 7 brugte jeg Windows Live Mail, noget jeg syntes virkede fortrinligt. Fra oktober 2009 til en gang i midten af 10´erne brugte jeg Live Mail, men gik siden over til Outlook, for Mailprogrammet i Windows 10, det kan jeg sgu ikke forlige mig med. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig yderligere, men min erfaring siger mig, at der her på eksperten, sikkert er nogen der både kan og vil hjælpe dig på vej til en løsning :-)
Avatar billede falster Ekspert
23. december 2020 - 00:28 #4
Jeg må tro, at du anvender POP og ikke IMAP siden du (kun) har dine meddelelser på en USB-pen.

Drejer det sig om en pst-fil, kan du forsøge med dette værktøj:

https://www.adviksoft.com/blog/import-pst-to-outlook-live/

(Muligvis skal du "installere" outlook.com web-klienten.)

https://www.microsoft.com/da-dk/microsoft-365/outlook/email-and-calendar-software-microsoft-outlook
Avatar billede narrehat Juniormester
23. december 2020 - 08:53 #5
Ja jeg bruger pop.. det er derfor alt lå lokalt på min pc.

Jeg har alle dage helt bevist undgået Outlook fordi jeg ikke bryder mig om det.

Det mystiske er at jeg under opsætning af min mail i det nye mail program kun skrev smtp altså udgående post serveren, den bad ikke om pop3, og det der er endnu mere underligt er at nu er det synkront med min webmail 🤔 sletter jeg en mail på web forsvinder den i klienten, og omvendt.. det troede jeg kun skete med imap serveren
Avatar billede INK Ekspert
23. december 2020 - 09:34 #6
Hurtigt svar, kik her

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035382?k=8368588

Har du brug for mere så kom tilbage. Du kan nok ikke importere til Win10 mail direkte. Du kan med fordel anvende Thunderbird som mailprogram.
Avatar billede falster Ekspert
23. december 2020 - 10:43 #7
Støtter rådet om brug af Thunderbird - og med IMAP :-)
Avatar billede INK Ekspert
23. december 2020 - 11:03 #8
Ref # 5. Jeg er ret sikker på din Win10 mail er sat op som IMAP, når det virker som beskrevet. Hvis du har hotmail, g-mail eller outlook.com mail er det fint med IMAP, men så gemmes dine mails ikke på din pc. (hvem leverer mailkonto? YouSee eller andre?)

Du kan via ninja-tricks sagtens overføre dine gamle mails til en IMAP konto, men ønsker du en kopi på din pc (som i gamle dage 😀), så er det nok Thunderbird sat op som POP3 konto.
Avatar billede narrehat Juniormester
27. december 2020 - 19:14 #9
Hej Ink.

Jeg blev under opsætningen af "Mail" klienten ikke spurgt om jeg ville have pop3 eller IMAP, så jeg skrev bare smtp servernavnet ind. jeg skulle kun taste mail adressen samt e-mail adressen, og password, siden bad klienten ikke om mere. men det virker fuldstændigt som IMAP, alt synkronisere, undre mig bare over hvordan det kan fungere med en smtp server opsætning.

Og dog, så ligger der stadigt nogle mails i min indbakke på web som jeg har slettet i klienten...........

Du skriver at jeg med Ninja tricks godt kan overføre mine mails til en IMAP konto, men at hvis det skal ligge lokalt skal jeg bruge Thunderbird, det aner jeg ikke lige hvad er, men det er da stressende at læse at ens e-mails ikke lokalt på pc'en i dag ? hvordan filan overføre man så ens mails i fremtiden hvis ikke de ligger lokalt og jeg vælger at skifte fra jubii f.eks til en gmail konto ?.

Min mail udbyder er jubii, og de har faktisk en import funktion på web, desværre er den totalt ubrugelig da jeg kun kan importere 20 mails af gangen, og jeg har ca. 14000 liggende på min usb stick, hvilket gør værktøjet ubrugeligt, jeg har netop skrevet til dem og spurgt om de kan trylle.

Det er godt nok op af bakke.
Avatar billede INK Ekspert
27. december 2020 - 21:33 #10
Mailprogrammet i windows 10 (version 20H2) kan opsættes både som POP3 og IMAP.
Ved opsætning af ny konto, skal du vælge "avanceret installation", så du selv kan vælge kontotype (POP3/IMAP) mv. Findes under indstillinger/administrer konti.
Hvis du kun vælger "anden konto", så baserer opsætningen sig på det den modtager fra din mailudbyder, og det kan være IMAP.

De e-mails du har på dit usb-stick er formentlig i formatet xxxx.eml, der er det filformat WindowsLiveMail anvender. Check lige det.

Jeg kender ikke en metode, hvor man kan importere gamle e-mails direkte til Windows10 mail, men det kan klares ved det jeg kalder et Ninja-trick. Det er omstændeligt, men løser opgaven.

Mailprogrammet "Thunderbird" kan klare opgaven. Downloades her
https://www.thunderbird.net/da/

Brug metoden som beskrevet i links ref #6.

Når du har importeret dine mails til Thunderbird, kan du via en midlertidig gmail opsat som IMAP i Thunderbird flytte dine arkivmapper fra din POP3 konto til gmail IMAP. Disse mapper synkroniseres til Googles server og findes nu på denne konto.

Dernæst opretter du samme gmailkonto i Windows10 mail, og har nu adgang til disse. Igen kan du flytte til din nuværende Jubii-konto, og har nu samlet alle mails. Derefter kan du slette g-mailen.

Det nemmeste er selvfølgelig at fortsætte med Thunderbird, og glemme alt om Windows10 mail 😀😀
Avatar billede narrehat Juniormester
28. december 2020 - 21:09 #11
Tak for dine detaljerede svar, og tak til jer andre for at bruge tid på at hjælpe mig.

Hvis ikke jubii finder en løsning så det er til at importere de gamle mails bliver det ninja tricket med thunderbird, de youtube film jeg har set ligner den mail klient, windows live mail klienten nogenlunde godt.

Har dog lige et sidst spørgsmål, jeg rodede lidt rundt i min windows 10 mail klient, og prøvede at slette min jubii mail konto, da jeg gjorde det, forsvandt alle mails fra klienten samtidigt, så jeg tænker at hvis jeg bruger dit ninja trick, og importere mine mails fra thunderbird til en gmail konto, og så tilbage til min windows 10 mail konto, så vil disse mails vel forsvinde når jeg sletter gmail kontoen fra windows 10 mail klienten, og så er jeg back to square 1 ? :D
Avatar billede INK Ekspert
28. december 2020 - 21:29 #12
Så har jeg ikke forklaret mig godt nok. Idéen er at du flytter din mails over i en arkivmappe oprettet under din gamle mails.
Du opretter din Jubii konto i Thunderbird som en POP3 konto og importerer dine mails fra usb-stick. Importen kan være til din indbakke eller en oprettet arkivmappe. Måske importerer du alle dine mails i en "bakke" struktur. Det kan jeg ikke vide.
Hvis du fortsætter med Thunderbird, så er du egentlig færdig. Du kan strømline dine "bakker" efter behov.

Hvis du partout vil anvende Windows10 mail, så er det du skal bruge tricket med ern midlertidig gmail konto (kunne også være den konto, du måske alligevel opretter som en sekundær mailkonto)

Du opretter så gmailkontoen i Thunderbird som en IMAP konto parallelt med din Jubii konto. Nu kan du flytte (eller kopiere) dine mails over i en eller flere mapper under gmail kontoen, hvorefter disse synkroniseres op til Google serveren.

Derefter opretter du begge konti i Windows10 mail, Jubii som POP3 konto (som du foretrækker) og gmail som IMAP. Når alt er synkroniseret, kan du nu flytte mails fra gmail til Jubii. Du er så færdig og kan slette gmail kontoen, men også beholde den som sekundær mail.

Et lille tip. Hvis du som privatperson har 14.000 gamle mails, så kunne en forårsrengøring anbefales 😀. Jeg har i alt fald ikke fantasi til at forestille mig, at du har brug for dem alle?
Avatar billede INK Ekspert
29. december 2020 - 11:01 #13
Der er muligvis sket en ændring siden jeg sidst brugte dette importtool (1-2 år siden 😀)

Men vi er ikke fortabt endnu. Efter du har installeret Thunderbird, kan du åbne Stifinder og kikke på dit usb-stik med mails. Hvis de er i xxx.eml format (og det er de i Windows Live Mail), så vil de nu optræde med Thunderbird ikon.

Ved at åbne Thunderbird på den ene halvdel af skærmen og Stifinder på den anden halvdel, så kan du nu "trække" (markér og hold venstre musetast nede) enkelte mails eller mapper over i Thunderbird. Det burde løse dit problem. Giv lige en tilbagemelding.
Avatar billede narrehat Juniormester
29. december 2020 - 13:00 #14
Hej igen.
Det forsøgt jeg i går, altså at trække det over i mapperne i Thunderbird, det kunne jeg umiddelbart ikke.

Jeg kom lige i tanke om at prøve en helt anden løsning, jeg har nemlig stadigt den gamle pc stående, så jeg har været i kælderen og hente ekstra mus, skærm og tastatur, og så vil jeg forsøge at synkronisere op på serveren fra min windows liv mail klient, hvis jeg opretter min mail som imap istedet for pop3. så burde mine mails vel blive synkroniseret med serveren, eller er det kun den anden vej ?
Avatar billede narrehat Juniormester
29. december 2020 - 13:16 #15
Og du har helt ret ift. at jeg bør rydde lidt op i min mail, det var det jeg skulle have brugt ferien på, men jeg kom aldrig længere end til at jeg ikke kunne flytte mine mails over.... jeg syntes det er helt grotesk så omstændigt det er..
Avatar billede narrehat Juniormester
29. december 2020 - 13:20 #16
Umiddelbart synkronisere den ikke op på serveren, selvom jeg har oprettet min konto som imap.. til gengæld har den oprettet alle bibliotekerne som jeg i mellemtiden havde oprettet på servern nede på min gamle pc... nu prøver jeg at ringe til jubii supporten inden jeg får ødelagt noget....
Avatar billede narrehat Juniormester
29. december 2020 - 18:43 #17
Rettelse, man kan godt trække mails over i Thunderbird, det jeg forsøgte i går var copy / paste. beklager forvirringen.

Ift. min egen situation så blev løsningen at oprette min mail på den gamle Vista maskine som imap, og herefter synkronisere, og herefter trække de forskellige biblioteker fra de lokale pop3 mapper til de nye imap mapper, og herefter synkronisere igen.