Avatar billede kdn1234 Praktikant
22. december 2020 - 21:02 Der er 14 kommentarer

Ny Lenovo ILL / 20SL

Hej med jer

Nogen gode råd.
Jeg har købt en ny Lenovo 14" ILL 20SL og er ved at eksplodere over alt det l... der er med i installationen fra Lenovo.
Bl.a. Bing og en masse andre Lenovo relaterede programmer.
Kan det fjernes eller er det ud og købe en W10 proff og geninstallere
(Har købt min sidste Lenovo - alt det bøvl magter man ikke igen)

På forhånd tak :-)
kdn
Avatar billede falster Ekspert
22. december 2020 - 21:08 #1
Bing er vist ikke et program, men en søgetjeneste, hvor du "blot" kan vælge at indstille din browser til en anden.

Mht. apps kan du prøve hvor mange du kan ordne med disse tips

https://tweak.dk/computer/6-lette-m%C3%A5der-at-fjerne-programmer-i-windows-10
Avatar billede kdn1234 Praktikant
22. december 2020 - 21:14 #2
Jeg har prøvet alt mht. Bing. Det er slået fra i alle browsere blokeret alle steder, men det dukker op alligevel. Er ved at eksplodere..

Med hensyn til at fjerne programmer så fik jeg nok formuleret det forkert før (selvom det også handler om at fjerne programmer) men W10 er installeret med en opsætning der er 100% Lenovo tilpasset, hvilket virker nærmest umuligt at rette op på ?
Avatar billede falster Ekspert
22. december 2020 - 21:31 #3
Mht. Bing. Måske er der noget at hente her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035637

(Bemærk gerne mit i #2)

angående Lenovo-tilpasningen, må du nok specificere lidt mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 21:32 #4
Jeg har før i tiden hørt om et program der hedder PC Decrapifier som kunne afinstallere flere programmer på en gang i samme arbejdsgang.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 21:40 #5
Kører din pc Windows 10 Home?
Du må ikke hænge mig op på det, men jeg tror faktisk du bare kan hente Windows 10 her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 ved at downloade værktøjet og hente den version der passer til din pc.
Med det nyoprettede medie starter du en installation op og du nedlægger alle de partitioner der ligger og opretter nye som det passer dig. Mig bekendt er Windows 10 digitalt aktiveret i alle udgaver så aktivering burde ikke blive noget problem.
Men før du går i gang med det vent lige tilom det jeg her har skrevet bliver be- eller afkræftet.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
23. december 2020 - 01:50 #6
Det er w10 pro

Jeg må ind og læse lidt på jeres forslag 👍🏼
I hører nærmere
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2020 - 06:50 #7
#6 Hvis man vælger at hente den version der passer til "din pc" i værktøjet får men den ned.
I dit tilfælde pro udgaven.
Under alle omstændigheder ville jeg hente og oprette medie. For få du problemer med din installation vil et medie være det bedste at redde den gamle installation med.
Jeg tror nu jeg tænker mig om at jeg for en del år siden brugte PC Decrapfier på en pc. Dengang virkede programmet med at det spurgte ind til om det var en helt ny pc og ud fra det lavede det en liste med programmer det foreslog skulle fjernes. Af installation startede nu fra en ende af, af alle programmer på normal vis, men i stedet for at skule genstarte pc efter et program var fjernet kunne alle programmer fjernes og man kunne til sidst nøjes med en genstart af computeren.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2020 - 10:22 #8
Her er et link til en side, der viser hvordan man afinstallerer meget af det skrammel som man som Windows 10 bruger bliver begavet med:

https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/

Det er faktisk sørgeligt at man skal fjerne det, frem for at skulle tilvælge det man ønsker, men det mener Microsoft tydeligvis ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2020 - 11:18 #9
ErikHg der er tale om de programmer der kommer fra Lenovo og ikke Microsoft. Men når det så er sagt så har jeg da også valgt at fjerne alt det jeg kan af medfølgende Microsoft programmer.😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2020 - 11:43 #10
Jeg kan tilføje, at jeg har så svært ved at forlige mig med opbygningen af Win 10´s startside, så jeg har installeret Classic Shell, så Win 10 minder mere om de tidligere Windows versioner - Win 8/8.1 undtaget. Det var nemlig ved Win 8 at Microsoft begik den brøler, at ændre så markant på opbygningen.
Det er i øvrigt utroligt hvad producenterne lægger ind af ubrugeligt skrammel, der bliver indlæst, og som i realiteten ikke er til andet end irritation for brugerne.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
01. januar 2021 - 20:27 #11
Hej
Tak for svarene
Jeg har kigget lidt på det de sidste dage. Jeg er endt op med at installere en ny ren installation, når jeg får tid.
Kan ikke anbefale at købe en præinstalleret Lenovo
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. januar 2021 - 20:52 #12
#11 Jeg tror faktisk ikke at det kun gælder Lenovo, men generelt fylder producenterne deres pc´ere med alt muligt skrammel der i sidste ende irriterer brugerne - ikke direkte for at irritere, men i håb om at brugerne bider på krogen, og det gør mange desværre, for ellers ville det stoppe af sig selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2021 - 21:04 #13
Enig i #12
Avatar billede kdn1234 Praktikant
01. januar 2021 - 21:08 #14
Helt enig med #11 og #12

Endnu en gang mange tak for jeres deltagelse og svar
Godt nytår :-)