Avatar billede elprebsi Praktikant
22. december 2020 - 21:47 Der er 3 kommentarer

Kan jeg bruge telefon kablerne til trådet netværk?

Jeg kunne godt tænke mig at have trådet netværk i et værelse i mit hus. Men jeg er ikke meget for at skulle trække nye kabler. Kan jeg bruge de eksisterende fastnet telefon kabler til det? De bliver ikke brugt til andet, da jeg får internet via antenne kablet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 22:25 #1
I teorien ja. I praksis nej.

Et netværkskabel består af 8 ledere, hvor typisk kun de 4 bliver brugt.

Et telefonkabel består typisk af 6 ledere, hvor kun de 2 bliver brugt.

Men du kan også finde telefonkabler med kun 2 ledere, så det er første sted du skal se.

Et netværkskabel er overfølsomt for "støj" fra omgivelserne - 240v kabler, mobilstråling o.s.v. - og derfor har man fundet på at lave "Twisted pair", d.v.s. at lederne i netværkskablet snor sig om hinanden parvis. Det gør et telefonkabel ikke.
Moderne netværkskabler har yderligere en skærm, hvis det skal kunne overføre de højeste hastigheder. Det har et telefonkabel ikke.

Så HVIS du får lavet telefonledningerne om med netværksstik, får du et kabel der er hyper-overfølsomt for støj, og som næppe har brugbar hastighed.

Så som indledt - teoretisk ja, i praksis nej.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. december 2020 - 03:16 #2
Du kan se efter et sæt powerline adaptere.
Eller hvis du har trådløst og en enhed der skal kables en WLAN adapter med rj45 stik (ethernet) - Jeg fandt en magion dualbånd repeater i Aldi  100kr - 2 rj45 stik  -kan bruges som wllan forstærker, router og accespoint. rj45 er 10/100mb -hos mig er det den begrænsende hastighed 2.4 Ghz  300Mbps 5Ghz 433Mbps.
Avatar billede jk45 Forsker
23. december 2020 - 07:49 #3
Hvis du er heldig er de trukket med utp kabel men ellers kan de være alt fra 3 leder og op til 8. Jeg har før med held brugt 6-leder men bare husk at du ikke skal forvente mere end 100mb med 4 leder