Avatar billede riefart Seniormester
31. december 2020 - 04:13 Der er 3 kommentarer

Ændring af charset

Jeg har en php-funktion på min side: minstudiebog.dk, som sorterer bogtitler alfabetisk. Jeg har imidlertid et problem med at få sorteret titler med æ,ø og å rigtigt. De vises øverst i listen og uden oversigtsbogstav men med en firkant på spidsen og et spørgsmålstegn i midten.
Tabellen er sat til utf8_danish_ci og alle tabeller har samme tegnsæt. Når jeg indlæser ’echo "Current character set is: " . $mysqli -> character_set_name();’ i min database connectionfile (objektorienteret) får jeg at vide, at det aktuelle tegnsæt er ’latin1’. Hvis jeg prøver at ændre til utf8 med $mysqli->set_charset('UTF-8');, får jeg ikke hentet poster i databasen overhovedet.
Hvad gør jeg galt?
Avatar billede sukos Juniormester
27. januar 2021 - 22:12 #1
Ved ikke,
men selve DB skal være utf8,også alle tabeller, ligeledes den fil som henter info skal også være gemt som en utf8-fil
Avatar billede riefart Seniormester
28. januar 2021 - 01:07 #2
Ja, det er jeg med på. Hvorfor skriver du hvis du ikke har en ide om problemets løsning?
Avatar billede sukos Juniormester
31. januar 2021 - 00:09 #3
Fordi du skal være 100 på at alt er utf-8.
Der er iøvrigt en query hvor man sætter hvilket sprog der er i brug.
F.eks. dato og tid hentes så i det format
Husker den ikke helt, og kan ikke lige finde den...
Men det er noget med SET LANG= 'da_dk'