Avatar billede ZeBa Ekspert
31. december 2020 - 17:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Dongle

For et par år siden købte jeg en dongle, som nu sidder på mit TV. Jeg kan skifte mellem videoafspiller og forbindelse til min laptop.
Men jeg har totalt glemt, hvad jeg gør på min laptop for at få det til at virke.
Hjælp?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. december 2020 - 17:58 #1
Nej, undskyld. Det er en chromecast :(
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. december 2020 - 18:45 #2
Har du en moderne chromebrowser er det let nok - i den vælger du bare cast - enter aktuelle fane - eller skrivebord.
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. december 2020 - 19:05 #3
Hvad er en chrome-browser?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. december 2020 - 19:08 #4
Er det fx Google Chrome?
Hvor vælger jeg cast?
Avatar billede Erik K Ekspert
31. december 2020 - 20:49 #5
Når du åbner Google Chrome, så burde du i øverste højre hjørne se et lille ikon, der minder om en TV-skærm med et par bølger i nederste del af ikonet.

Når du klikker på det ikon, får du mulighed for at sende hele billedet fra din pc til dit TV.
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. december 2020 - 21:38 #6
Sådan en findes der ikke, men når jeg klikker på de 3-4 prikker over hinanden, kommer der nogle menuer frem, den ene hedder cast,
Men når jeg klikker på den, står der navnet på mit tv og "Kilden understøttes ikke".
Avatar billede Erik K Ekspert
31. december 2020 - 21:59 #7
Ja, den vej kan man også finde castmuligheden.
Får du ikke mulighed for at vælge andre kilder - f.eks cast fanen og/eller cast skrivebord, cast fil?
Hvis du får de muligheder, så vælg enten fane - så får du det du ser i Chrome eller skrivebord - så får du hele skærmindholdet på dit TV
Avatar billede Erik K Ekspert
31. december 2020 - 22:05 #8
Her er en vejledning til at få ikonet vist permanent.
"Sådan fastgøres Cast-knappen til værktøjslinjen i Chrome:

Øverst til højre i Chrome-browseren skal du klikke på menuen Indstillinger i Chrome og derefter Cast...
Cast-knappen vises midlertidigt på din værktøjslinje. Hvis du vil have den vist permanent, skal du højreklikke på Cast-knappen og klikke på Vis altid ikon.
Hvis Cast-knappen allerede er fastgjort til værktøjslinjen i din browser, vises Cast-knappen på værktøjslinjen i Chrome (øverst til højre)."
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. december 2020 - 22:17 #9
Der er ikke noget, der hedder cast
Avatar billede Erik K Ekspert
01. januar 2021 - 00:24 #10
I #6 skriver du da, at du kan finde castfunktionen.
Det er den du kan låse til værktøslinjen som anvist i mit svar #8.
Her bør du også få muligheden for at vælge kilde som jeg beskriver i #7
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. januar 2021 - 02:01 #11
Løsningen er en helt anden - som heller ikke fungerer.
Skal nok fortælle mere om den senere på dagen.
Godt Nytår!
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. januar 2021 - 02:16 #12
Nej, du får den nu:
Først vælger jeg Screen Share på TV'et.
Så klikker jeg nederst i højre hjørne og vælger "Opret forbindelse"
Så kommer der nogle muligheder, bl.a. mit tv, som jeg klikker på.
Så står der "Tilslutter" på TV og "OPretter forbindelse til din enhed" øverst i midten på skærmen.
Men efter ½ minut står der i stedet "Afbrudt". Og så kan jeg begynde forfra.
Jeg FATTER ikke, hvorfor helvede jeg altid skal have den slags idiotiske problemer.
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. januar 2021 - 02:17 #13
Hvercanden gang skriver den "Et eller andet gik galt".
Avatar billede Erik K Ekspert
01. januar 2021 - 19:00 #14
Den funktion du skriver om i #12 har intet med Chromecast at gøre, men er tilsyneladende noget dit TV kan.
Jeg ved at nogle TV fra LG har en sådan funktion, om andre fabrikater også har det, har jeg ingen viden om og det er ikke noget jeg kan hjælpe med.

Hvis du vil bruge Chromecasten, skal du ikke foretage nogen indstillinger på dit TV, når først den er installeret.
Chromecasten og dermed TVet styrer du udelukkende fra din PC eller tablet/telefon.
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. januar 2021 - 23:20 #15
OK, men tak skal du have