Avatar billede ErikHg Ekspert
02. januar 2021 - 15:34 Der er 15 kommentarer

Skrivebordslampe LUXO

Jeg har lige købt en brugt skrivebordslampe af mærke LUXO.
I denne lampe sidder er en lille halogenpære. Det er også fint nok, men efter hvad jeg kan læse mig frem til er det også muligt i stedet at indsætte en LED pære i stedet. Jeg synes egentlig at lyset er for varmt (gulligt). Jeg mener at der findes pærer med et mere hvidt (koldt) lys.
Der er tale om en 12 Volts pære. Jeg har indsat to fotos af pæren der sidder i, men der står intet om hvor mange Watt den er på.

https://ibb.co/H23tjsN

https://ibb.co/Hzp7Jc9

Håber at nogen kan hjælpe. På forhånd tak🙂
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. januar 2021 - 16:40 #2
Hej milter

Jeg har taget et foto af transformeren - jeg havde bare ikke fået indsat dette i mit spørgsmål.

https://ibb.co/DQZ8Lyp

https://ibb.co/yQm8sVP
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2021 - 17:31 #3
Hej Erik.

Som jeg læser beskrivelsen af lampen, så findes der to udgaver af den, én til halogen og én til LED, og man ikke bare skifte fra én pæretype til en anden. Halogenpærer ligger, mig bekendt, alle omkring 3000K. De kan altså ikke får med andre farvetemperaturer.

Transformeren er til halogen og kræver formentligt minimum en belastning på 20 Watt for overhovedet at virke, så den vil ikke virke med en LED-pære.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. januar 2021 - 18:33 #4
Hej mitler
Jeg har søgt lidt på nettet og har fundet frem til denne:

https://www.bauhaus.dk/transformer-led-halogen-eglo

Jeg er ikke så meget inde i om det er muligt at løse problemet med en sådan transformer, men måske kan du fortælle om det er muligt vha. denne transformer.
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2021 - 12:42 #5
Hej Erik.
Ja, den trafo i linket burde virke, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken for det. Jeg vil foreslå dig i stedet at spørge Greenline.dk's kundeservice, om ikke den i linket herunder kan bruges:

https://www.greenline.dk/led-paerer/led-driver/12vdc-led-driver
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2021 - 13:10 #6
Jeg takker.
Jeg får fat på Greenline´s kundeservice og hører om driveren kan anvendes til lampen.
Grunden til at jeg satte linket transformeren fra Bauhaus er den, at der står transformer-led-halogen, men det kan godt være at jeg tager fejl.
Under alle omstændigheder skal jeg nok give besked😊🤞
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2021 - 13:16 #7
Velbekom :-)
Og du skal også huske at checke, at pærer og driver er kompatible.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2021 - 13:21 #8
De det vil jeg gøre. Har lige skrevet til Greenlines kundeservice. De vil svare tilbage hurtigst muligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2021 - 11:55 #9
#7 Jeg har nu talt med Greenlines kundeservice, og der sagde de at der ville blive problemer med lysstyrken. Den egentlige grund til jeg gerne ville skifte er den, at jeg som nævnt i spørgsmålet, ønsker et mere koldt hvidt lys. Dette findes også, men så er der ikke længere tale om stift-pærer, men om spot-pærer og det nytter jo ikke, selv om nogle af disse er forsynet med G4 fatning, for der er simpelthen ikke plads til sådan en pære, så projektet er nu droppet.
Jeg tror dog at jeg vil kontakte en forhandler af min Luxo skrivebordslampe, for at høre nærmere.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2021 - 17:55 #10
Du skriver: "Jeg har nu talt med Greenlines kundeservice, og der sagde de at der ville blive problemer med lysstyrken." Hvilken sammensætning af pære og trafo/LED-driver gælder det svar for?
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2021 - 19:37 #11
Jeg forstår godt din undren - udbuddet af forskellige LED-drivere og pærer er stort, og når der findes en udgave af skrivebordslampen med LED så undrer jeg mig også. Jeg har kikket rundt omkring på nettet, og er mildt sagt forvirret. Lampen er købt brugt på DBA. Sælgeren sagde, at den er købt hos kontorforsyningsfirmaet Lomax i Frederikssund. Nu bor jeg selv i Frederikssund og vil kontakte dem der. Jeg kan umuligt forestille mig at en skrivebordslampe af samme model, men  med hhv. halogen eller LED pære vil have forskel i lysstyrken. Det som jeg gerne vil er, at have fat i en pære der giver et koldt hvidt lys, og det ser det desværre ikke ud til, at hverken halogen eller LED-pærer med G4 fatning giver. Som jeg nævner i #9 så er det kun spotpærerne med G4 fatning der giver koldt hvidt lys.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2021 - 19:57 #12
Hvis du kigger på mit link i #1, så vil du se, at pæren kan fås i "Varm hvid" eller "Hvid".
Derefter burde det blot dreje sig om at finde en trafo/LED-driver, som kan virke sammen med den pæretype. Det betyder, at du må fjerne den trafo, som sidder i din nuværende lampe og finde en LED-driver, som kan bruges i stedet.

Men jeg er enig med dig, markedet er for øjeblikket ret uoverskueligt, og der er mange muligheder for fejlkøb eller -sammensætninger.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2021 - 21:28 #13
Du skriver Det betyder, at du må fjerne den trafo, som sidder i din nuværende lampe og finde en LED-driver, som kan bruges i stedet.
Trafoen sidder ikke i selve lampen. Fra trafoen og hen til lampen er der en ledning på omkring et par meter.

Her er et foto af trafoen:

https://ibb.co/gwd0gG2

Det er noget af en jungle, at finde rundt i - det kan vi nemt blive enige om.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2021 - 21:49 #14
Ok, så burde du kunne få den lampe til at virke med den LED-driver, jeg linkede til i #5.
Du har stadig ikke svaret på, hvilken sammensætning af LED-driver og pæretype, Greenline fraråder, eller har jeg misforstået dig?

Du kan måske tage lampen med til en lampeforretning og bede dem hjælpe dig med den rigtige sammensætning. Og mht. lysfarven, så er min erfaring, at lyset fra nogle halogenpærer med alderen bliver varmere/mere rødgul. Har du prøvet en ny pære på 20 eller 30 watt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2021 - 22:41 #15
Jeg udtrykte mig nok ikke tydeligt nok, men medarbejderen hos Greenline sagde, at de LED-pærer man kan få i handlen ikke er kraftige nok i Watt, og vil derfor lyse svagere. Jeg har ærlig talt en mistanke om, at han ikke rigtig vidste hvad han talte om. Men jeg er ikke rigtig inde i disse dele, så jeg ville ikke gøre mig klog.
Lampen står til en pris på knapt 4000 kr. fra ny. Det er ikke et "Made in China" produkt. Jeg mener at den er produceret i Sverige. Jeg har også en pendel-lampe, også af mærket Luxo, og denne er i hvert fald svensk.