Avatar billede brianbee Juniormester
05. januar 2021 - 19:13 Der er 8 kommentarer

Besked (lyd) hvis tal ændres på website

Hej
Jeg vil gerne høre om det er muligt via et eller andet "script" eller lignende, at få besked (via en lyd fx) når et tal på en hjemmeside ændres.

Eksempel :
Hjemmesiden valutakurser.dk
Eurokurs : 743,87

Hvis den ændres til 744,87 fx vil jeg gerne have besked via en lyd

mvh
brianbee
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. januar 2021 - 20:19 #1
Det kan du "nemt" lave. Men det kræver du har en service der overvåger denne information og efterfølgende giver dig denne "lyd".

Så jeg ved ikke helt hvad du forventer af svar på dit spørgsmål.
Avatar billede brianbee Juniormester
05. januar 2021 - 20:37 #2
Hej jakobdo
Lyder godt :)

Jeg kan huske engang for ca 20 år siden en kammerat (sikkert for at imponere mig), lavede et lille program som gav lyd når et fodboldhold scorede.
"Programmet" kiggede på en side hvor man kunne se livestillinger i fodbold.

Hvis fx Aab spillede mod Brøndby og Aab, stillingen 0-0.
Så scorer Aab og stillingen bliver dermed opdateret på hjemmesiden til 1-0
Så kom der en lyd fra "programmet" (endda en computerversion som udtalte Aab,Brøndby,1-0)

Det er noget i den stil jeg forestiller mig.
Ved ikke hvad det var programmeret i eller hvordan det var strikket sammen :)

Men det tog ham ikke særlig lang tid.

mvh
brianbee
Avatar billede brianbee Juniormester
05. januar 2021 - 20:40 #3
Hej igen

Kommer i tanke om at jeg måske havde installeret Visual Basic på min pc dengang.
Mon det kan passe?

mvh
brianbee
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. januar 2021 - 21:07 #4
Visual Basic var meget moderne lidt tilbage i tiden, til at lave små windows programmer. Så det kan meget vel have været det. :)
Avatar billede brianbee Juniormester
06. januar 2021 - 10:49 #5
Ja det var nok det.

Kan du (eller en anden venlig sjæl) evt hjælpe mig igang hvis jeg fx downloader Microsoft Visual Basic ? :)

mvh
brianbee
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. januar 2021 - 11:49 #6
Jeg er faktisk usikker på om visual basic stadig findes i den "form", som det havde i gamle dage.
Jeg tror faktisk C# har overtaget den del 100%.
Så hvis du kan få fingre i Visual Studio, så er det bare at gå igang med at kode.
Avatar billede brianbee Juniormester
06. januar 2021 - 13:03 #7
Tak
Ok
Hvad skal jeg downloade (frit) for at komme igang?
Jeg kan se, at man fx kan downloade Visual Studio 2019 Community frit
Men jeg ved ikke om det indeholder de nødvendige ting for mig - eller hvad evt kan være alternativer

Jeg kan lidt (eller rettere kunne) VIsual Basic dengang, og har et par bøger omkrig det.
Men det er meget begrænset.
Håber fx at kunne finde et stykke kode (en funktion eller lignenede) på nettet som jeg kunne komme igang med evt....

mvh
brianbee
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. januar 2021 - 15:12 #8
Altså jeg ville jo nok dele det op i følgende dele:

Find et sted hvor du kan finde de ønskede data fra, gerne med en API adgang.

Få lavet et lille program, der kan køre som en service i windows.

Få styr på hvordan du afspiller en lyd i windows via din service.

Mix det hele sammen:

Få din windows service til at hente data hvert minut eller 5. minut eller hvad du ønsker.
Hvis værdien er ændret siden sidst. Her kan du gemme i en database eller en fil, kommer an på hvor advanceret du vil lave det.
Hvis værdien er som ønsket, så afspil lyden.