Avatar billede Ganeshas hånd Juniormester
06. januar 2021 - 18:19 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Computer til bygningskonstruktør uddannelsen

Hej med jer kloge folk :-)

Jeg har brug for hjælp til at finde en computer til mit nye studie. Følgende krav skal opfyldes :

"Operativ system: Windows 10.1 64-bit eller nyere CPU: Intel i7 (3 generation el. nyere)  Hukommelse: 16 GB RAM  Grafikkort: DirectX 11 & Shader 5 kompatibelt og 1 GB dedikeret VRAM Skærm: Full HD skærm  Trådløs netkort: Der understøtter 5Ghz netværk Harddisk: min. 80 GB udover operativsystemet som skal bruges til installation af undervisningsprogrammer. SSD drev foretrukket.

Disse specifikationer er ikke et krav.

Det vil være muligt i løbet af din uddannelse at benytte en computer, der ikke matcher vores PC anbefalinger. Det er dog vores anbefaling, at pc-specifikationerne imødekommes for at softwaren fungerer optimalt.Vi anbefaler IKKE at bruge Apple computerDiverseSikkerhedshjelmSikkerhedsskoReflexvestDu kan eksempelvis bestille dit sikkerhedsudstyr hos Stadsing.dkSTL"

Jeg er for at sige det mildt HELT på udebane, og håber at en af jer vil tage sig tid til at hjælpe.

På forhånd tusind tak
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2021 - 20:36 #1
Intel i7 processor, tredje generation, dukkede op på markedet i 2012, og siden da er der kommet en del i5-versioner af nyere årgange, som er en del bedre end i7 fra 2012. Mht. grafikkort, så vil så godt som alle i dag opfylde kravene.

Kravene til din computer hænger sikkert sammen med, at den skal kunne arbejde med 3D-programmer og kunne gå på nettet. Alle nye computere i dag har netværkskort med 5 GHz.  I det virkelige liv vil en SSD på minimum 512 GB være minimum, men det afhænger af, hvad computeren ellers skal bruges til.

Ved du, hvilke 3D- programmer din computer skal arbejde med?

Skal det være en bærbar eller stationær?

Hvad må den max koste?
Avatar billede Ganeshas hånd Juniormester
06. januar 2021 - 21:41 #2
Tusind tak for dit svar allerede nu har du hjulpet mig rigtig meget.

Jeg er desværre endnu ikke bevidst om hvilke tegneprogrammer den skal køre.

Det skal være en bærbar computer.

Jeg havde håbet på at finde en til maks 11.000 kr. Er det realistisk ?

Igen på forhånd tak for din tid
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2021 - 21:56 #3
Velbekom. Ja, 11.000 kr. er helt realistisk. Det 3D-program, jeg taler om, kan være Autodesk, men hvis du fortæller mig, hvor du skal studere eller give et link til de krav, du omtaler, så vil det blive lettere at råde dig.

Og det, jeg skrev om grafikkort i #1, er nok lidt forsimplet. Hvis du skal have en god bærbar til Autodesk, så er det vigtigt at finde en bærbar med en god GPU (grafikprocessor), så du ikke bliver nødt til at skifte maskinen ud efter ét år.
Avatar billede Ganeshas hånd Juniormester
06. januar 2021 - 22:27 #4
Har fundet ud af at det er autodesk der skal bruges :-)
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2021 - 23:20 #5
Ok. En bærbar med separat grafikkort med 6 GB VRAM vil helt sikkert være tilstrækkelig. Se også her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035831
Avatar billede Ganeshas hånd Juniormester
07. januar 2021 - 07:39 #6
Tusind tak for din hjælp det er jeg virkelig glad for !
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2021 - 10:50 #7
Velbekom :-)
Avatar billede Ganeshas hånd Juniormester
08. januar 2021 - 15:25 #8
......Er det med dedikeret grafikkort så ?....
Avatar billede Ganeshas hånd Juniormester
08. januar 2021 - 16:26 #9
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2021 - 18:52 #10
#9.
Det er helt sikkert en computer, som vil kunne bruges til dit studie et godt stykke tid. Hvor meget, "et godt stykke tid" så er, afhænger af, hvor krævende du er :-) For nogle vil den være tilstrækkelig i 3 år, for andre måske 5 år.