Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 11:04 Der er 20 kommentarer

Gratis cloud fra Google?

Hej. Jeg tager ofte billeder med min iPad, som jeg senere vil benytte på den stationære pc som er er Imac med windows på Bootcamp.
Jeg har fra starten frasagt mig Icloud, fordi jeg ikke vil ud i noget med betalinger pr. Måned. Jeg har ca. 30.000 billeder som er sikret på to externe HD.
Imidlertid er jeg træt af at overføre billeder fra min Ipad enkeltvis via mail.
Er interesseret i en mindre cloud lagerkapicitet til upload af billeder fra min iPad.
Hvordan virker Google drev.
(iCloud er jo allerede fra starten så godt som fyldt op til 5 GB).
Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
10. januar 2021 - 11:28 #1
Som standard har du 15 GB gratis i Google. Deles mellem Google Drev, Google mail og Google Fotos (i originalstørrelse). Google Fotos i Høj kvalitet er gratis indtil medio 2021.
Med ca. 30.000 fotos i originalstørrelse kan du hurtigt bruge 15 GB, så du skal tilkøbe lagerplads. Hvis du kan leve med "høj kvalitet" kan du uploade dine billeder til Google Fotos gratis. Først efter den 21. juni begynder du så at spise af de 15 GB.

Men overførsel af billeder fra iPad til din PC/Mac går jo meget nemt med kabeltilslutning. Så kan du overføre alle nye billeder i et "huk". Det med enkeltvis pr. mail er helt unødvendig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2021 - 11:31 #2
Google Drive giver dig lidt mere - 15GB for øjeblikket. Men der ud over koster det - gratis er det ikke.

Du tænker nok på at deres fotos hidtil har været "gratis" - det har og er den også fortsat, men med nogle begrænsninger.
For at billederne ikke skal tælle med i de 15GB lagerplads, skal de uploades funktionen "høj kvalitet". I praksis betyder det at de konverteres til lidt lavere kvalitet, hvis de er over 16Megapixels. Vælger man  "original kvalitet", tæller lagerpladsen med i de 15GB gratis lagerplads.
Ovenstående stopper dog til juni 2021, hvorefter alle billeder, incl "høj kvalitet" fremover vil tælle med i lagerpladsen. Billeder der er uploaded til den tid i "original kvalitet" vil fortsat ikke tælle med - så du skal i gang nu, hvis du vil udnytte muligheden.

Jeg ønsker personligt ikke at Google skal beskære i mine billeder, så jeg har altid kørt med "høj kvalitet", hvilket har gjort at jeg er over de 15GB. Jeg har derfor tilkøbt lagerplads - jeg kører med 100GB lagerplads om året for kr. 170,-
Så det er også en mulighed.

Eller du kan investere i en Synology/Qnap NAS med passende mængde harddiske, og sætte op hjemme - så har du lige så meget lagerplads i din egen private "sky" som du har harddisk plads til. Det har jeg også til mit hoveddata lager. Men det kræver lidt startkapital og administration at holde kørende, så derfor er Google Drive måske at foretrække...
Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 11:53 #3
Hej og tak for svarene. Hvis jeg kan overføre med et kabel, er det ok for mig, for mine mange andre billeder vil jeg ikke have i skyen. De vigtigste billeder af familien har jeg sikrer særligt og andre billeder som er værd at gemme, bruger jeg i mine blogge.
Jeg har iøvrigt også et one.com domæne. Kan man gemme billeder der?
Ingeborg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2021 - 12:07 #4
Du har et one.com domæne - men har du også webhotel? - har du en hjemmeside består den jo af filer, og så er der intet til hinder for at lægge billeder der. Men det kræver at du har styr på hvor meget lagerplads du har, og hvor du lægger filerne - de risikerer jo at komme til at ligge frit tilgængeligt på internettet.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2021 - 13:20 #5
overvej evt, om du kunne tænke at skifte din office-pakke ud med microsoft365 - hvis du gør det, så følger der 1000gb plads med i onedrive.
microsoft365 (tidligere office365) koster pt 550 kr/år, og holder dine office-programmer opdateret løbende, og du kan have det på pc/mac/tablet/telefon samtidigt (op til 5 enheder)
Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 13:23 #6
Så vidt jeg ved, kan min IMac kun køre Windows 7 med Bootcamp..... hov, det er jo ikke styresystem, men windows officepakken der foreslås?
Ingeborg
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2021 - 13:42 #7
kun office-pakken - og med onedrive, så kan du dele dine dokumenter og billeder på alle enheder (du har så også office-pakken til alle enheder hvis du vil).
Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 14:01 #8
Når jeg har holdt fast ved office 2003 så længe er det firdi jeg har en masse garn mv., som jeg har styr på via en Access database. Hvad sker der med den ved en opgradering?
Ved googling  af jeres forslag stødte jeg på Microsoft Office 2019 professional til pc.
Er den ok? Kender ikke leverandøren PRODUCTKEYS.DK
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 14:03 #9
Jeg er ikke klar over om deling mellem mac og pc fungerer?
Avatar billede INK Ekspert
10. januar 2021 - 14:07 #10
Har købt et par gange hos det nævnte firma. Office 2019 professionel virker fint. Bliver dog ikke aktiveret over nettet, men skal aktiveres over telefon. Det er lidt bøvlet, men absolut muligt.
Gamle data filer bliver almindeligvis konverteret til nyeste udgave, men jeg har ingen erfaring med accessdatabase opdatering.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2021 - 14:27 #11
det er så lidt af et sidespor - office2019 indeholder så ikke mulighed for mobile enheder (kun pc eller mac), og er uden onedrive, så ikke 1000gb plads i skyen.

Microsoft365 har også access - men er jo på abonnement.
Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 14:27 #12
Ok. Jeg skal stadigvæk have mine billeder fra iPad over på min pc ved hjælp af kabel med USB. Under COMPUTER kan jeg se en mappe med ICloud -fotos.
Derefter kommer der to billeder med skyer og tekst og pil op eller ned. Jeg har jo ikke noget i skyen, så det er direkte fra iPad jeg vil overføre udvalgte billeder.
Andet kan jeg ikke gøre.
Jeg forstår det ikke. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. januar 2021 - 14:38 #13
#4
Når du har et domæne hos one.com har du automatisk 50 GB lagerplads.
Du kan tilkøbe mere.
Læg ikke billederne på en hjemmeside, men på en FTP server. (File Transport Page).
Med File Manager på login siden kan du oprette mapper og overføre filer. De er kun synlige for dig selv og for dem, du har givet et link til filerne.
Avatar billede nu_igen Professor
10. januar 2021 - 14:51 #14
Jeg fandt løsningen efter at have fundet DCIM mappen
Hvor ligger den, hvis man skal lede efter den?
Så kom der et stifinder billede, som viste min ipad øverst. Jeg lavede en ny mappe og så kom mine 2.000 billeder fra Ipaden frem. Nu mangler jeg bare at lagre dem på en ekstern disk.min Ipad har 64 Gb og jeg har indtil videre brugt de 32 Gb
Ingeborg.
Ps. Der ligger en youTube på dansk fra 2015
Avatar billede Andershoegh Seniormester
10. januar 2021 - 21:50 #15
https://mega.nz

Mega giver dig 50 GB og er simpel at finde ud af
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2021 - 22:33 #16
Med et gennemsnitsscore på 2 på TrustPilot, ville jeg overveje det nøje, før jeg brugte Mega.nz: https://dk.trustpilot.com/review/mega.nz
Avatar billede Andershoegh Seniormester
10. januar 2021 - 23:05 #17
Har brugt Mega i over 10 år.

Uden at blive spurgt om betaling, før de 50 GB var tæt på at blive brugt

Så sådant noget vrøvl som en skriver ved trust pilot om betaling hører ingen steder hjemme

Så Ole_Madsen. Syntes du skulle prøve det før du slynger noget vrøvl ud om noget du åbenbart ikke selv ved noget om

Fås også som app til dit apple-produkt
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2021 - 17:39 #18
#17 nu synes jeg du overreagerer og bruger negativt ladet sprog. Jeg henviser til TrustPilot, hvor der er over 200 anmeldelser (hvis du lige klikker på at få vist anmeldelser på alle sprog). 22% er positive, 64% negative. Resten ligger imellem.

Det er fint at du er tilfreds med tjenesten, men derfor er det vel ikke noget "vrøvl jeg ikke selv ved noget om" (Gør du da reelt det?).

Kommuniker konstruktivt og fortæl, hvorfor du mener det er verdens bedste tjeneste, og hvorfor 64% af anmeldelserne på TrustPilot er noget som "ingen steder hører hjemme".

Der ud over ligger tjenesten så vidt jeg lige kan se i New Zeeland, og lovgivningen for tjenesten er derfor umiddelbar ukendt for mig - men overholder med garanti ikke europæiske regler. Det synes jeg ærlig talt også er væsentligt.

Og så kan jeg da oplyse dig om at man også kan få en android app - og at tjenesten først startede 2 år efter du tog den i brug ;-) - du tænker nok på den tidligere Megaupload, der endte med at blive lukket af juridiske årsager... (som jeg også har brugt fra tid til anden).
Avatar billede acore Ekspert
11. januar 2021 - 18:11 #19
Hvis du gerne vil have din egen cloud løsning, og ikke være afhængig af noget kommercielt, kan jeg stærkt anbefale ownCloud. Det kan køre fra et web-hotel, hvor du blot skal sørge for at have plads nok.
Avatar billede acore Ekspert
11. januar 2021 - 19:20 #20
(og så er det gratis)