Avatar billede k_skriver Juniormester
20. januar 2021 - 16:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Findes en fil eller ej

Kan I hjælpe med at svare på om/hvordan jeg via en formel kan få Excel til at skrive 1 hvis en specifik fil findes i en filmappe og 0 hvis den ikke findes?

Hvis der findes en fil med navnet ”S6506-1.jpg” i C:\JPG skal den skrive 1, hvis filen ikke eksisterer skal den skrive 0
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 12:09 #1
Det er jeg ret sikker på, at du ikke kan gøre med en formel, men du kan lave en brugerdefineret funktion i VBA, som du så kan bruge i din formel.
Avatar billede k_skriver Juniormester
21. januar 2021 - 12:28 #2
Det tror jeg du har ret i - det er ikke lykkes mig at knække koden endnu :-(
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 13:21 #3
Du kan bruge denne funktion, til at tjekke om en fil findes

Function FindesFil(Sti As String)
    FindesFil = Dir(sPath) <> ""
End Function

Den returnerer SAND, hvis filen findes, FALSK, hvis den ikke gør.

Du kan så "pakke den ind" i din HVIS, fx

=HVIS(FindesFil(A1)=SAND;1;0)

hvor A1 indeholder sti og navn på filen. Din stil i A1 skal så se således ud

C:\JPG\S6506-1.jpg

Altså ingen anførsestegn
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 13:39 #4
Er stien altid den samme, kan du sætte den ind direkte i koden, så du kun skal have filnavnet i cellen

Function FindesFil(Fil As String)
    Dim Mappe As String, Sti As String
    Mappe = "C:\JPG\"
    Sti = Mappe & Fil
    FindesFil = Dir(Sti) <> ""
End Function
Avatar billede k_skriver Juniormester
21. januar 2021 - 16:01 #5
Jeg har forsøgt at følge dit forslag, men formlen ender ud i #VÆRDI
- se evt skærmprint her: https://1drv.ms/u/s!AsSFUTu2m4EZgvpHbDsmhqelR_ZQuw?e=7izmfA
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 16:50 #6
Min fejl. Jeg tog en gammel makro og rettede til, men fik ikke rettet alt. I koden skal der ikke stå sPath i paremtesen efter Dir, men naturligvis Sti.
Avatar billede k_skriver Juniormester
21. januar 2021 - 23:32 #7
Perfekt - det spiller max!

Function FindesFil(Sti As String)
    FindesFil = Dir(Sti) <> ""
End Function

i kombination med formlen:
=HVIS(FindesFil(N2)=SAND;"Filen findes";"Filen findes IKKE")
(hvis filens sti og navn er angivet i celle N2)
Avatar billede k_skriver Juniormester
22. januar 2021 - 00:01 #8
Nu jeg har din opmærksomhed; nogen ideer til en makro/indhold til en BAT-fil, der søger i en mappe og kopierer alle filer - hvor filnavnet indeholder "S???? " (hvor ???? kan være alle forskellige tegn/tal) - til en anden mappe..
Avatar billede Jan K Ekspert
22. januar 2021 - 14:37 #9
Ikke lige umiddelbart, men Ron  de Bruin har:

https://www.rondebruin.nl/win/s3/win026.htm

I øvrigt kan du spare hvis-formelen i min løsning ved bare at skrive

=FindesFil(a1)*1

så returnes ! ved SAND og 0 ved FALSK