Avatar billede Marting Forsker
24. januar 2021 - 10:34 Der er 43 kommentarer

Erfaring med Cee Studio Compiler

Hej : -)

Er der nogen her der har  erfaring med  Cee Studio Compiler,

Jeg har Kopier de her to koder over fra  https://www.cprogramming.com/tutorial/lesson1.html
Kan ikke få dem til at køre?  I Compiler

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
    cout<<"HEY, you, I'm alive! Oh, and Hello World!\n";
  cin.get();

  return 1;
}

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
  int thisisanumber;

  cout<<"Please enter a number: ";
  cin>> thisisanumber;
  cin.ignore();
  cout<<"You entered: "<< thisisanumber <<"\n";
  cin.get();
}
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2021 - 15:16 #1
Og hvilken fejl faar du?
Avatar billede Marting Forsker
24. januar 2021 - 16:25 #2
Arne

Jeg har lavet et par skærmdump
Hvad den skriver

https://www.dropbox.com/s/bvj1w3y3qirgd0i/Kode.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/f8c4qs25ebzqqyg/Error.jpg?dl=0

Ved ikke rigtigt ?

Hilsen Martin
Avatar billede Marting Forsker
24. januar 2021 - 17:52 #3
Kan se der måske også skal sådan noget til før kildekoden kan køre?

artifacts
.profile
.cee-artifacts.list
.cee-output.list
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2021 - 20:14 #4
Det er jo ikke en C/C++ fejl men din IDE kan ikke finde kildekoden.

Det tyder paa enten en fejlkonfiguration af din IDE eller at du har oprettet filerne paa en forkert maade.
Avatar billede Marting Forsker
24. januar 2021 - 21:50 #5
hmm

kan har du Compiler hvor du kan afprøve nedenstående  kilde kode? ,

#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
  cout<<"HEY, you, I'm alive! Oh, and Hello World!\n";
  cin.get();
  return 0;
}
Avatar billede Marting Forsker
24. januar 2021 - 21:57 #6
har kun gem den fll som hedder cpp til efter navn.
Avatar billede bvirk Guru
24. januar 2021 - 22:27 #7
Må man spørge hvad rationalet er bag at compilere online? Jeg er bare nysgerrig - har ikke kigget særlig indgående på cee studio compiler - men kan man hente en binær eksekverbar som resultat - eller bruge kørselen deraf på en aller anden måde i skyen (udover i browser)- hvis ikke, hvad skal det så bruges til?
Ser nogen eksempler (https://www.cee.studio/benefits.html) på raportering af memory leaks, som jo kan lærerigt - det er selfølgeligt meget godt.
På mbed.com kan man c++ programmere i browser til mange slags avr's, men der får man da også det binære image til at putte på valgte iot enhed - det er smart.

#5 er ok, g++ (GCC) 5.5.0
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 00:16 #8
Koden er OK.

Jeg ville bruge endl fremfor \n, men det er ren smag og behag.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 13:41 #9
bvrik > ved ikke helt, det er første gang jeg roder med C++
så har nok ikke bare, forstået det helt endnu.
Ved ikke hvorfor koden ikke ville køre?
Om der skal nogen flere filer til ?
For selv samme kode kan godt køre i deres egne  forslag.

Arne_v
Hvordan ville din kode så se ud?
Har du arbejdet meget med C++?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 14:01 #10
Det er ikke te problem med koden men et problem med projektet opsætning.

Jeh kender ikke Cee Studio, men laver du

File
New  Item
C++ file

eller noget tilsvarende når du opretter filen?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 14:02 #11
At jeg ville lave:

cout<<"HEY, you, I'm alive! Oh, and Hello World!\n";

som:

cout<<"HEY, you, I'm alive! Oh, and Hello World!" << endl;

har intet med problemet at gøre.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 14:27 #12
arne_v

har sat den kode ind: -)
nej det har ikke noget med det at gørre  nej: -(

hvad Søren så mon?
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 14:51 #13
hvad for en compiler bruger du?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 15:11 #14
Jeg har et udvalg.

På WIndows:

GCC mingw  9.1
MSVC++ 19 og nogle ældre versioner

GCC på Linux.

VSI C++ på VMS.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 15:36 #15
hmm ok tænker de koster nok penge

og de kan godt køre ovennaevnte kode?
uden nogen ekstra filer
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 16:05 #16
GCC er open source og gratis.

MSVC++ kommer med Visual Studio og Community Edition er gratis.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 16:19 #17
oki GCC lidt lige som Cee Studio Compiler,

tænker om  Visual Studio og Community Edition er noget jeg også kunne få gratis?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 16:31 #18
https://visualstudio.microsoft.com/downloads/

De ændrer reglerne hele tiden, men lige nu siger de "free for students, open-source contributors, and individuals".

Største problem er footprint - VS er stor.

Jeg ville foretrække GCC og en editor.

Man kan dog godt installere VS 2019 CE og så bruge MSVC++ command line.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 16:33 #19
Jeg mener at jeg plejer at hente GCC mingw her:

http://www.equation.com/servlet/equation.cmd?fa=fortran
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 16:39 #20
Jeg takker mangen gangen : -)

programmere du C++ til Excel?
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 16:41 #21
Det skulle nok være GCC  V10.2.0
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 16:58 #22
10.2 er nyeste.

Jeg er lidt bagefter med 9.1.

Men C++ er ikke et sprog, hvor det at have aller nyeste compiler version er nødvendigt.

Jeg pogrammer stadig mest C++ 98.  :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 17:13 #23
C:\Work>type dav.cpp
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
    cout << "Dav verden!" << endl;
    return 0;
}

C:\Work>g++ --version
g++ (GCC) 9.1.0
Copyright (C) 2019 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

C:\Work>g++ -Wall dav.cpp -o dav.exe

C:\Work>dav
Dav verden!
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 17:45 #24
hmm nu har jeg installeret  10.2

det ser ikke så let ud at bruge  : -)
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 17:48 #25
hvordan opretter jeg en fil?
Hvordan kan jeg starte med at tastekode ind?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 18:03 #26
Du skriver koden i en editor.

Notepad
Notepad++
Atom
jEdit
etc.

Eclipse C++ virker også med GCC (omend vi igen er oppe i den lidt mere tunge ende)
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 18:12 #27
Undefined command: "support".  Try "help".
(gdb) Notepad
Undefined command: "Notepad".  Try "help".
(gdb) Notepad++
Undefined command: "Notepad++".  Try "help".
(gdb) atom
Undefined command: "atom".  Try "help".
(gdb) jedit
Undefined command: "jedit".  Try "help".
(gdb) etc.
Undefined command: "etc".  Try "help".
(gdb)

Den gør sådan her
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 18:20 #28
Du er gået ind i gdb??

Medmimdre du har installeret de andre så har du nok kun notepad.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 18:26 #29
denne her :

gcc-10.2.0-64.exe

men skal måske også have de andre ?
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 18:28 #30
Ja det er lige som Dos billede der kommer frem
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 19:18 #31
Den EXE er en installer som vil installere version 10.2 i 64 bit udgave.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 19:34 #32
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2021 - 19:56 #33
Ja.

Når du kører den vil der starte en installer som vil spørge dim om du accpterer licens og hvor den skal installere compileren.
Avatar billede Marting Forsker
25. januar 2021 - 20:15 #34
nu ville den ikke start noget som helst
Avatar billede bvirk Guru
27. januar 2021 - 13:36 #35
Mht. en meningsfuld forståelse af interessen bag spørgsmålet til Arne i #20

'programmere du C++ til Excel?'

Så er Visual Studio eneste mulighed for at lave hvad der kan tilknyttes excel som referencer - hvis det er det der ligger i spørgsmålet, anden mening kan jeg ikke se i det.

Visual studio er flagskibet indenfor programmering i Windows - Microsofts eget og lidt, omend mere komplekst, IDE mæssigt genkendeligt, som vba editoren i office produkter som excel mm.

Der ligger noget i at erhverve viden startende fra bunden, måske indsatsen svarende til 1/2 årsværk - men jeg tror følger masser af samples med.

Noget andet - der er online compilere der er lettere at gå til end cee studio, hvis det bare er 'hello world' test
https://www.onlinegdb.com/online_c++_compiler
Avatar billede Marting Forsker
29. januar 2021 - 12:43 #36
Bvirk >
Lige præcis og et meget  simpel spørgsmål til Arne i #20
'programmere du C++ til Excel?' 😊

Tænkte godt det var noget der hen af, Visual Studio

cee studio ja den virker ikke let at gå til,  som nybegynder  : -)

det kræver nok en del,  at programmere c++ til Excel  : -) ja et simpelt spørgsmål,  til en stor viden: -)

Hilsen Martin G.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2021 - 14:57 #37
Jeg ved ikke rigtigt noget om programming med Excel.

Jeg vil tro at det kræver brug af COM, men jeg ved det ikke.
Avatar billede bvirk Guru
29. januar 2021 - 18:07 #38
Office produkterne er knyttes sammen, på de  områder det tilbyder muligheder og fleksibilitet, vha vba. Gennem vba der tilgang til alt i windows gennnem api kald - men det er omstændigt, volumeniøst, kryptisk at let at lave forkert. Derfor har et givet office 'dokument' en vba sammenstykning hvis funktioner, klasser, globale variabler og enums kommer fra de referencer der er tilknyttet dokumentet. I Excels vba editor kan de ses vha menulinien->functioner->referencer.
En mænde vba referencer følger med en office installation, men det der er disse man kan programmere i c++ i visual studio.
Det er dermed ikke selve excel man programmere, men noget excel kan anvende og programmeringen har intet at gøre 'rækker og søjler' - altså de præsentationsagtige sider af excel.
Man kan prøve det ud som man lyster, men sådan en hjemmebrygget reference giver et office dokument en afhængighed af noget der ikke kommer fra officielle kilder - Microsoft har med vba valgt hvad slutbrugeren kan bruge, som så er dokumenteret ved vba koden og noget der er dokumenteret og testet.
Avatar billede bvirk Guru
03. februar 2021 - 23:11 #40
Hej Martin

Hvor har fået ideen fra at bringe c++ ind i billedet?

Microsoft og dem der laver office - alle de binære eksekverbare det udgør office pakken, har et c++ udviklingsmiljø. Det er kompliceret på en helt anden måde, oveni - ikke at jeg egentligt ved det, men det tror jeg.

vba hedder hostingsproget, vb er et programmeringssprog i visual studio - men du ikke den første excel bruger der kalder vba for vb ;)

Jeg læser sjældent nogle af de 80% af aktiviteten her på eksperten der ser ud til at dreje sig om excel, men tænker, når jeg ser visse spørgsmål: åh gud, skal alt laves i excel - er det en database? et filsystem? et arkiv? osv.

Så ser jeg dine kørselraporter og indser at en masse mennesker sidder i et netværk af administrative krav - med excel.

Jeg ikke forstand på excel som sådan, men jeg tror at vejen mod at opfylde de ønsker du lister op er at blive superbruger udi excel kunstner.

Held og lykke med det.
Avatar billede Marting Forsker
04. februar 2021 - 19:45 #41
Hej bvirk 😊

Min ide til C++ kommer ud fra,  jeg tænker at VB ikke lige kunne klare  sådan en opgave

Ikke databasse,  filsystem bare  excel til at håndtere lidt  tekst  i cellerne, så det bliver meget letter  at oprettet turer og meget  mere intuitiv at anvende ind det er i dag  : -)

Ved ikke hvad men ellers kunne bruge til sådan en opgave,  for ikke at opfinde den dybe tallerken igen : -)

For det med cellerne er en Ideal ting,  til at lave tekst i en kørselsrapport
Ja den skulle også gemme i Excel fil system

Hilsen Martin G.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2021 - 01:43 #42
Du kan faktisk lave ret meget i VBA.

Hvis der kun skal arbejdes med data fra regnearket, saa tror jeg ikke at der er nogen grund til at bruge C++.
Avatar billede Marting Forsker
06. februar 2021 - 21:51 #43
Hej arne_v

Joo har du set mine billeder?

Jeg ved ikke om men kan lave så men kan trække turene med fanerne: -)

Ja det er kun data fra regnearket

Hvis det kan lad sig gøre : -)

Måske en tekst fil  ”notesblok.txt” hvor jeg ligger en masse ord ind, så den selv kommer med ord forslag efter efterhånden som man taster i cellerne : -)

Men det er noget der ville komme i sidste række  tænker jeg : -)