Avatar billede Peter463 Juniormester
24. januar 2021 - 15:13 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Portforwarding af Stofas router?

Fik for lang tid siden da jeg flyttede ind blev der sat op sådan et modem/router combo. Det er en boks som har begge ting. Problemet er bare at stofa har låst mig totalt ude og det er kun muligt at ændre MEGET få ting fra deres hjemmeside, såsom SSID og kode. Alle andre funktioner er jeg låst ude fra.

Det vil altså sige at jeg heller ikke kan komme ind på routeren ved at tilgå den med default gateway i min browser. https://i.imgur.com/CbwPZWo.png

Betyder det at jeg skal have en tekniker ud og sætte noget andet op eller er det noget som jeg ikke ser?

Routeren/modemet kan ses her https://i.ytimg.com/vi/GmxOQACNYag/maxresdefault.jpg (icotera)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2021 - 16:43 #1
Jeg har aldrig selv brugt Stofa, men internetudbyderne plejer at have vejledninger i protforwarding o.lign. på deres hjemmesider.

Det ser ikke ud til at Stofa har det, så det er nok fordi de har valgt at have det lukket.

Da Routeren er Stofas ejendom, må du kontakte dem og høre hvad der skal til. Det kan ske de gør det gratis for dig, eller det kan ske du skal betale for servicen.

Men de gør det pr. fjernstyring - du får ikke en tekniker ud.
Avatar billede Peter463 Juniormester
24. januar 2021 - 16:52 #2
Tak for svaret, skriver til dem i morgen!
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. januar 2021 - 07:26 #3
Du kan smide alt trafik over i din egen router og styre portforwarding igennem den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2021 - 18:28 #4
For at "Smide al trafik over" i egen router, kræver det at den sættes i DMZ eller bridge-mode. Det kræver jo også adgang til konfiguration af routeren, så...?

Men ja, så er det jo gjort en gang for alle, så man selv kan styre det fremover.
Avatar billede Peter463 Juniormester
25. januar 2021 - 22:26 #5
Skrev at stofas router skulle sættes i bridge mode men det valgte de åbenbart at overse. https://i.imgur.com/Cee43bU.png

Så må jeg vel skrive til dem igen
Avatar billede Peter463 Juniormester
25. januar 2021 - 22:33 #6
Det virker bare som en dum og bøvlet løsning hvis jeg skal ud at købe en router for at finde ud af at bridge mode ikke er aktiveret hvorefter jeg så skal skrive til Stofa.

Skal jo også ind på Stofa router for at ændre DHCP range så den passer med slaven og ikke konflikter men det kan jeg jo heller ikke.
Avatar billede Peter463 Juniormester
25. januar 2021 - 22:41 #7
Ah har vel ikke brug for at ændre nogen DHCP range hvis det kan sættes i bridge mode, så det vel lige meget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2021 - 22:57 #8
Som jeg læser svaret, anbefaler de dig at købe en ny router i stedet for deres egen.

D.v.s. du skal slet ikke have deres router først i kæden - bare din egen.

Det kræver selvfølgelig at du køber en router der har samme type modem, som den de har leveret (Fiber/Kabel/DSL)
Avatar billede Peter463 Juniormester
26. januar 2021 - 16:51 #9
https://i.imgur.com/iCYVJzb.png

Så er den vel ikke længere