Avatar billede AllanP Praktikant
25. januar 2021 - 18:39 Der er 8 kommentarer

Mit C-drev viser ikke hele den ledige plads

Jeg har klonet min gamle HDD harddisk på 1 TB med værktøjet Macrium Reflect til en SSD harddisk på 2 TB.
Det gik fint og jeg har skiftet HDD disken i min stationære PC ud med SSD disken, så den fremover booter på denne.
Det går også fint. Maskinen starter op, og alting virker.
Men kigger jeg på egenskaber på mit "nye" C-drev i stifinderen, kan jeg kun se den oprindelige 1 TB.
I programmet Samsung Magician kan jeg godt se, at der skal være 2 TB.

Er der en løsning, så jeg kan se og bruge alle 2TB på min PC?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. januar 2021 - 18:55 #1
Der er oprettet en partition på 1 TB og resten af disken er uallokeret.
Udvid C-drevet ved hjælp af Diskhåndtering.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. januar 2021 - 19:13 #2
Højreklik på Denne PC / Administrer / Diskhåndtering
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2021 - 19:17 #3
Tryk på Windowstasten + X Vælg diskhåndtering
Højreklik på den u allokerede Partition og vælg opret partition.
https://ibb.co/8M8Yzhz
Avatar billede xou1963 Juniormester
25. januar 2021 - 19:19 #4
jeg kan super godt lide Paragon Hard Disk Manager
https://www.paragon-software.com/
30 dage free
det skulle nemt løse dit problem iøvigt ligesom diskhåndtering , men
........prøv det...........
Avatar billede AllanP Praktikant
25. januar 2021 - 22:45 #5
Mange tak for løsningsforslag.
Jeg fik dog ikke mulighed for at vælge opret partition, men kun mulighed for at oprette et simpelt drev.
Så nu har jeg i det mindste et drev. Må senere finde en løsning til at samle de 2 drev i et. Medmindre at I har et bud.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2021 - 23:22 #6
Det simple drev er jo også en partition Måske skrev jeg det blot anderledes?
Der ligger sikkert små genoprettelses partitioner uden drev bogstav og de kan ikke umiddelbart nedlægges med Diskhåndteringen, dette kan dog gøres fra kommando prompten hvis du vil prøve selv kan jeg vise hvordan!
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2021 - 23:53 #7
med MiniTool Partition Wizard Free 12.3 -

https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html?utm_source=minitool.com&utm_medium=redirection&utm_campaign=home-banner

Kan se drevet udvides - skulle der ligge noget mellem C og den frie plads -så move det helt væk fra C og udvid så C.
26. januar 2021 - 17:16 #8
Du skal bare gøre som #1 skriver.
Men du skal gøre det fra din gamle disk.

Sæt den gamle disk i igen, som første disk, og den nye som nr 2, ligesom da du klonede.
Boot på den gamle disk.

Åben diskmanger.
Slet den nye partition du har oprettet.

Højreklik på "c"-drevet og vælg udvid diskenhed.
Den spørger hvor meget plads du vil bruge.

Hvis der er nogle restore partitioner, du gerne vil gemme, så:
Noter hvor store de er, og slet dem (på den nye store disk)
Træk deres størrelse fra, når du vælger hvor meget af den ledige plads du vil buge til windows.

Herefter kloner du bare restore partitionen igen.

Så skal du sætte den nye disk som første disk, ligesom du allerede har gjort.

Du har nu en, ny, stor og hurtig disk :)