Avatar billede Christian Novice
26. januar 2021 - 19:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Samsung A 50

Hej. Jeg kan se der er mange der har fået hjælp her på siden, jeg håber det samme.
Jeg har købt ny mobil Samsung A 50, den gamle en Sony Experia, den ødelagde billedfiler, det var jeg træt af. Mit problem er, På Sony kunne jeg sende og modtage mms uden brug af data som jeg skal på den nye, mit teleselskab Oister siger at jeg skal bruge data for at det virker, det undrer mig, har det noget med opsætning at gøre? jeg kan heller ikke gøre det på Wii-Fii som på den gamle. Kan det rettes? Et andet problem er, at når der bliver sendt mms til mig, kommer der ikke en lyd når der er kommet besked om at der er en mms på vej, er der hjælp at hente her, på forhånd tak.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. januar 2021 - 23:59 #1
Du kan sende sms uden dataforbrug, men ikke mms - det har din Sony heller ikke kunnet.
Jeg forstår ikke helt, hvad det er du kunne på Wi-Fi med den gamle telefon, som du ikke kan med den nye.
Med hensyn til lyd ved modtagelse af sms/mms skal du ind i indstillinger for at slå lyd til på notifikationer.
Avatar billede Erik K Ekspert
27. januar 2021 - 00:12 #2
Du oplyser ikke, hvilken version Android du har, men jeg går ud fra det er 9 eller 10.

Jeg har ikke en A50 i nærheden, men du kan sikkert få lyd på sms/mms modtagelse med denne anvisning:

Fra din startskærm skal du stryge ned for at få adgang til dine apps, og tap derefter på "Beskeder".
Åbn "Menu" (på midten til højre på skærmen) og vælg ”Indstillinger”.
Tap ”Underretninger” og sørg for, at de er aktiverede. Hvis ikke, skal du sørge for at skifte dem til "På".
Under "Kategorier," vælge “Generelle underretninger”.
Naviger til og tryk på "Lyd". Rul gennem de forudindlæste lyde, og vælg den, du vil bruge.
Du kan nu også vælge at ændre andre meddelelsesformater, mens du befinder dig i dette generelle område, f.eks. Om din telefon vibrerer sammen med at afspille din valgte lyd, når du modtager en meddelelse.
Avatar billede Christian Novice
27. januar 2021 - 15:05 #3
Hej. Mht. Sony forstår jeg det ikke, jeg kunne med den gamle både sende og modtage billeder uden at være på data eller wii-fii, min kone har stadig hendes Sony, og det kører uden problemer, som det også gjorde på min gamle. Jeg har fået et nyt simkort tilsendt fra Oister, og det løste desværre heller  ikke problemet. Mht. til lyd ved modtagelse, får jeg besked når der kommer sms, men jeg arbejder videre på at få lyd
når der kommer mms, altså uden jeg har wii-fii eller data slået til. Mvh.
Avatar billede Erik K Ekspert
27. januar 2021 - 16:06 #4
Måske er din Samsung ikke sat op til mms. Prøv følgende:

Swipe opad.
Vælg Indstillinger.
Vælg Forbindelse.
Vælg Mobile netværk.
Vælg Adgangspunktnavne.
Vælg Menu-knappen.
Vælg Nulstil til standard.
Vælg Nulstil. Din telefon vil nulstille til standard internet- og MMS-indstillinger.
Avatar billede Christian Novice
27. januar 2021 - 18:48 #5
Jeg har oprettet den manuel via hjælp fra Oister, hvad sker der når jeg nulstiller? og skal jeg have data sået til, kan jeg være sikker på at den bliver sat rigtig op
Avatar billede Erik K Ekspert
27. januar 2021 - 19:57 #6
Hvis du vil sende mms skal data være slået til, men hvis jeg husker rigtigt, så sker det, når du følger sidste instruktion.
Du kan jo også prøve bare at slå data til og se om det er det eneste der mangler.
Avatar billede Christian Novice
28. januar 2021 - 09:28 #7
Når jeg slår data til virker det, men jeg vil gerne have en beskedlyd når der kommer en mms uden data er slået til, er det on muligt? der kommer bare et billede i beskeder uden der kommer lyd.
Avatar billede Erik K Ekspert
28. januar 2021 - 10:06 #8
Pas. Jeg har altid data slået til - så virker alt, uden at jeg skal tænke på at ændre indstillinger hele tiden.
Hvorfor vil du absolut have data slået fra?
Har dit abonnement hos Oister ikke et antal GB-data med i prisen?
Avatar billede Christian Novice
28. januar 2021 - 11:45 #9
Mit abb. indeholder 2 gb data, så data r nok det jeg skal vælge fremover. ved ikke hvor meget det rækker når data er slået til altid, har du erfaring i det?
Avatar billede Erik K Ekspert
28. januar 2021 - 12:10 #10
Hvor langt de 2 GB rækker afhænger af, hvad du bruger telefonen til.
Hvis du kun bruger den til mms og lidt surfing på nettet, så vil du aldrig komme til at bruge de 2 GB. De rækker meget langt til det brugsmønster jeg forventer at du har.
Jeg bruger min tlf rigtig meget på nettet og nå sjældent over en halv GB per måned på mit tlf-abonnement. Dog går min tlf automatisk på mit WiFi, når jeg er hjemme og den mulighed har du, som jeg læser dit første indlæg jo også.
Avatar billede Christian Novice
28. januar 2021 - 13:01 #11
Det har du ret i, jeg takker mange gange for dine råd, jeg vælger så at slå data og    wii-fii til hele tiden, så kommer det bare til at kære for mig. mvh.
Avatar billede Erik K Ekspert
28. januar 2021 - 13:44 #12
Velbekomme.
Avatar billede Erik K Ekspert
30. januar 2021 - 02:22 #13
Hej Christian,
vil du klikke på "marker som løst", så tråden afsluttes?