Avatar billede Nicolai Madsen Praktikant
26. januar 2021 - 20:40 Der er 7 kommentarer

LOPSLAG

Hej

Må man ikke anvende Clear som ord, der skal slås op med denne funktion?

Jeg har en simpel tabel med tre linjer, og tre kolonner, på et ark som kaldes Data

MobilePay      1          12
NETS            2          13
Clear              3          14

Så skal jeg slå dette op, på et andet ark som hedder kontor

Clear

jeg skriver formlen sådanne
=LOPSLAG(C2;Data!A2:C4;3)

Lige for at understrege det, så står opslags værdien (Clear) i C2.

Det der sker er at den siger #I/T, men prøver jeg sætte et af de 2 andre ord ind i C2 på ark kontor, så virker det fint.

Det som jeg synes er meget mærkeligt, er hvis jeg blot både på ark Data og ark Kontor, ret Clear til qClear, så slår den det rigtige tal op.

Derfor spørger jeg om det "ulovligt" at bruge Clear? eller om der kan være en anden årsag til dette?
Avatar billede ebea Ekspert
26. januar 2021 - 21:38 #1
Du mangler en lille detalje i din formel:    =LOPSLAG(C2;Data!A2:C4;3;0)
Avatar billede kim1a Ekspert
27. januar 2021 - 09:26 #2
Har du checket om der evt. skulle være et mellemrum i efter Clear? Det har oftet drillet mig.
Avatar billede dp2001 Juniormester
27. januar 2021 - 15:48 #3
Vel bare et klassisk eksempel på at du skal huske $

=LOPSLAG(C2;Data!A$2:C$4;3;0)

Ellers bliver opslagsområdet "forskudt" og den kan ikke finde Clear-værdien.
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2021 - 16:26 #4
#3 - Hvorfor skulle det ændre noget, i tilfældet med hans opstilling?

Hans formel virker korrekt nok, men manglede et SAND/FALSK argument til sidst i formlen (et 0)
Avatar billede Nicolai Madsen Praktikant
27. januar 2021 - 16:42 #5
Har desværre ikke lige testet det endnu, men hvorfor skulle det hjælpe med den der sandt/falsk til sidst?
Avatar billede Nicolai Madsen Praktikant
27. januar 2021 - 16:43 #6
Som sagt virker de andre uden sandt/falsk.
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2021 - 16:47 #7
#5 - Fordi du får returneret det korrekte opslag!