Avatar billede TaniaT Praktikant
27. januar 2021 - 16:39 Der er 4 kommentarer

Hjælp til tekst

Hej.. jeg er i gang med at lave en skabelon, og i de fleste opgaver vil de have at man skal summere navnet, så den kun kommer én gang som f.eks. H&M, hvis ens input har følgende navne H&M-support, H&M-kasse, H&M-mad, H&M-personale osv. osv. og her kan der være flere butiksnavne med tilsvarende endelser. Er der en formel, som kan sammensætte disse navne, så man kun får 2 navne i ens skabelon og ikke mange forskellige.
Avatar billede Jan K Ekspert
27. januar 2021 - 17:38 #1
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med to navne, hvis der bare skal stå H&M. Det er vel kun et navn?
Avatar billede TaniaT Praktikant
27. januar 2021 - 18:01 #2
Ja det er jeg med på, men i det datasæt man får, vil der komme 2-3 forskellige navne med tilhørende 12345 efter. Er der en formel man kan indsætte, så den ved at den skal summere alle de navne som indeholder noget med H&M uden at man slavisk selv skal + dem sammen.
Avatar billede Jan K Ekspert
27. januar 2021 - 23:12 #3
Hvis du har dine navne i A-kolonndn og tal i B, kan du summere alle de, som begynder med H&M med

=SUM.HVIS(A1:A10;"H&M*":B1:B10)

Ret selv områderne til de rigtige.
Avatar billede TaniaT Praktikant
28. januar 2021 - 10:41 #4
Jeg er mere interesseret i at returnere navnet i min skabelon. Jeg har kolonne A med navnene: Tania1, Tania2, Tania3, Tania4, Tania5 ... og Jan1, Jan2, Jan3, Jan4, Jan5 ... og Per1, Per2, Per3, Per4, Per5 ...

Hvordan kan jeg få min skabelon til at forstå at den skal summere alle Tania1+2+3+4+5, så den kun returnere "Tania", og det samme med "Jan" og "Per".

Håber det er til at forstå!