Avatar billede MortenG Novice
28. januar 2021 - 10:12 Der er 1 kommentar

Generér et dokument ud fra flere dokumenter

Hej,

Jeg prøver lige her, da mine Google-søgninger efterhånden kun er døde ender, så at sige.

Jeg forsøger at lave en brugsanvisning på en smartere måde. Brugsanvisningen skal indeholde præcis de afsnit, som passer til slutbrugeren. Derfor var mit håb at man kunne have alle afsnit liggende som seperate Word (eller PDF-filer) og så lave en slags checkbox/afkrydsning af de afsnit, der skulle medtages - og så blev der genereret et samlet dokument, med indhold svarende til afkrydsningen.

Jeg har set det gjort med et Excel-dokument og noget VBA-trylleri, men det er upraktisk for dem, der skal bruge det.

Det kunne i princippet godt være en webapplikation, eller en funktion i Word, jo mere enkelt jo bedre.

Kender I til noget, der matcher den funktion? Jeg har søgt vidt og bredt på automatic, document, merging, checkbox, user selectable bla bla og variationer heraf, men ingen fornuftige resultater.

På forhånd tak for hjælpen :)
28. januar 2021 - 12:23 #1
Hej Morten G
Der er forskellige løsninger alt efter om du vil kode osv.

Her er en af dem:
* du gemmer teksterne som dokumentkomponenter (tidligere hurtigdele - Eng: Quickpart/Buildingblocks) i en skabelon. Enten en skabelon til brugsanvisninger (så har du også layout osv) eller en Building Block-skabelon.
* I skabelonen opretter du en knap der viser et galleri bygget ud fra de komponenter du har gemt.
* Når brugeren skriver vælger de dokumentkomponenter fra galleriet efter behov.

Galleri: Ligesom f.eks. sidenummer

Building Block-skabelon: skabelon der KUN indeholder dokumentkomponenter. Den kan kopieres rundt til alle men skal ligge i mappen %appdata%\Microsoft\Document Building Blocks\1030\16 (1030 = dansk Word og 16=  version 2016/Microsoft 365)

Skabelonen: kan du gemme hvor som helst, men jeg vil anbefale arbejdsgruppeskabelonmappen (det hedder den virkelig!)

Opret knap: Søg på Dokumentkomponentgalleri - jeg plejer at gøre det ved en kombination af ændring i fanen og VBA og kan ikke lige huske udenad om man kan gøre det uden kode.

Du kan se et eksempel her: https://www.youtube.com/watch?v=QUcMAr_zh7k&list=PLDsI8ZcLhMObCnNOKo0bUhPqrIdS0IB21&index=10

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT